Lokalavisen er en vigtig del af demokratiet

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid

Når Dragør Nyt hver uge lander i postkassen eller åbnes digitalt, er det ikke kun nyheder, der møder læseren – det er også et bidrag til det lokale demokrati. Det fremgår af en ny rapport fra Roskilde Universitet om danskernes brug af nyhedsmedier i 2025.

Interessen for lokale nyheder er fortsat høj. Mange borgere foretrækker at hente information om nærområdet i lokalaviser frem for på sociale medier. Og det er ikke kun ældre, der følger med: Hele 55 procent af de 18–24-årige og 64 procent af de 25–35-årige svarer i rapporten, at de er interesserede i lokale nyheder.

Ifølge medieforsker Mark Blach-Ørsten fra Roskilde Universitet handler det i høj grad om tilknytning.

»Folk interesserer sig ganske enkelt for det sted, de bor. Der sker hele tiden ting i lokalområdet – byggeri, miljø, skoleveje – og derfor har vi en naturlig interesse for lokale nyheder,« siger han.

Nyder større tillid

En af rapportens konklusioner er, at lokalmedier nyder betydeligt større tillid end sociale medier, når det gælder information fra nærområdet. Mange danskere er blevet mere bevidste om begrænsningerne ved indhold på sociale platforme.

Ifølge Mark Blach-Ørsten opleves lokale medier som »troværdige og relevante«, netop fordi de dækker konkrete forhold tæt på borgerne.

Lokalaviserne fungerer også som debatfora. Mange steder er læserbrevssiderne blandt de mest læste, og det er her, at borgere, politikere og foreninger mødes i øjenhøjde. Studier viser, at jo mere lokalt medierne dækker, des højere er stemmeprocenten – og dermed styrkes det lokale demokrati.

Ultralokal styrke og sårbarhed

Men lokalmedierne står også over for udfordringer. Antallet af journalister er faldet, og tiltag som kommunesammenlægninger og besparelser har gjort det uklart, hvem større medier egentlig er lokale for.

Det har givet plads til en opblomstring af de såkaldt ultralokale medier – som Dragør Nyt – hvor identiteten er tydeligere.

»De ultralokale medier ved præcis, hvem de skriver til, og hvad de dækker. Det giver en styrke, som mange større medier har mistet,« siger Mark Blach-Ørsten.

Samtidig er det ultralokale begrænset af geografi og befolkningsstørrelse. Derfor er det ifølge medieforskeren vigtigt, at lokalaviser er synlige og nærværende. Relationer til læserne er afgørende, hvis mediet skal fastholde sin position.

Et demokratisk tomrum

Hvis den lokale avis en dag forsvinder, vil det ifølge rapporten skabe et demokratisk tomrum. Mange borgere får deres væsentligste information herfra, og avisen fungerer som en platform for både oplysning og debat.

»Der ville være en generel mangel på oplysning. Mange får udelukkende deres information fra lokalavisen. Hvis den forsvinder, mister man en væsentlig del af den lokaldemokratiske samtale,« siger Mark Blach-Ørsten.

Ekspertens råd til Dragør Nyt

Rækkevidde og antallet af læsere er en udfordring for lokalaviser i hele landet. Derfor har vi på Dragør Nyt bedt om Mark Blach-Ørstens bedste råd til at beholde – og måske endda øge – antallet af læsere.

Vær synlig i lokalsamfundet:
Mange steder er de lokale medier forsvundet ud af bybilledet. Dragør Nyt bør være til stede, så folk bliver mindet om, at I findes.

Opbyg relationer til borgerne: Jo mere lokal man er, des vigtigere er det at være tæt på dem, man skriver for. Relationer skaber loyalitet.

Fokus på vores værdi: Borgerne skal kunne genfinde, hvorfor de har brug for en lokalavis – som kilde til nyheder, debat og indflydelse.

»Jo mere ultralokal man er, des vigtigere er det at være synlig for dem, man er lokal for. Det handler om at opbygge relationer og minde folk om, hvorfor de har brug for et lokalmedie,« siger Mark Blach-Ørsten.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER