De landsdækkende medier dækker sjældent, hvad der sker i Dragør – eller i andre kommuner – medmindre det er helt spektakulært. Derfor er der brug for stærke lokale medier. Det forklarer Aske Kammer, lektor i journalistik ved Roskilde Universitet.
»I et lille land som Danmark kommer det nationale perspektiv ofte til at fylde virkelig meget. Derfor spiller lokalmedierne en rolle i at fortælle om det nære, at være tæt på borgerne og det, der betyder noget i deres hverdag: skoler, daginstitutioner, plejehjem og så videre,« siger han.
Det gælder i hverdagen, men særligt op til et valg.
»Når borgerne skal til stemmeurnerne, er det særligt vigtigt, at de ved, hvad der er op og ned i deres samfund,« lyder det fra Aske Kammer.
Udfordringer med økonomi og nye platforme
Men selvom de er vigtige, er de lokale medier også udfordret. Siden kommunalvalget i 2021 er der forsvundet næsten 250 journalister og fotografer på de lokale medier. Det viser en optælling, som fagbladet Journalisten har lavet. Nogle steder er bemandingen næsten halveret på blot fire år.
Det skyldes i høj grad, at lokalmedierne netop er lokale, forklarer Aske Kammer.
»Lokalaviser dækker mindre områder, og dermed er der færre til at betale for journalistikken. Enten er der få potentielle abonnenter, og med en reklamefinansieret avis som Dragør Nyt kan det være en udfordring, at annoncepriser også følger antallet af læsere – med færre læsere er der færre, der ser annoncerne,« siger han.
Det er også en del af udfordringerne, at den information, lokalmedierne leverer, i dag også kommer andre steder fra.
»Folk får også deres information om, hvor det lokale fodboldhold spiller deres næste kamp, fra andre steder. Måske orienterer de sig på sociale medier, i grupper og på kommunale hjemmesider,« forklarer Aske Kammer.