Levende lys, fuld gang i elektriske apparater og fyrværkeri gør jul og nytår til højsæsoner for brandvæsenet.
Men det er også en tid, hvor mange – inklusive brandfolk – gerne vil være i selskab med familie og venner.
Det betyder dog ikke, at man risikerer at stå uden redningsfolk i Dragør, fortæller Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby. For selvom de to lokale brandstationer normalt er bemandede med deltidsbrandfolk, der kun møder ind, hvis de har mulighed for det, bliver der gjort en undtagelse i blandt andet jule- og nytårstiden.
»Vi sikrer os ved at vagtsætte folk i juledagene og nytårsaften. Så betaler vi folk for at sidde på vagt i 24 timer af gangen. Det plejer aldrig at være et problem at få sikret de vagter,« siger Peter Ørnbo, der tilføjer, at man bruger samme system i blandt andet påsken og pinsen, hvor mange deltidsbrandmænd i lighed med andre borgere rejser bort.
Der er også en ekstra sikkerhed i julen og nytåret. For Dragør og Store Magleby er de eneste stationer i Hovedstadens Beredskabs område, der alene er besat med deltidsbrandfolk, og derfor kan man trække på nabostationer, som har en fast bemanding.
»I julen og nytåret sender vi en af de andre stationer hurtigt, hvis der kommer en alarm i Dragør. Ofte venter vi ellers på at få konstateret, om det reelt brænder, før vi sender forstærkning,« siger operationschefen.