Lufthavnen slår rekord for 12. måned i træk

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Lufthavnen slår rekord for 12. måned i træk
Lufthavnen skal under lup, mener flere politikere. Foto: Tim Panduro

Publikumsrekorderne har stået i kø i Københavns Lufthavn – og med 2,6 millioner passagerer i marts markerer lufthavnen et helt år med månedsrekorder.

Det oplyser lufthavnen i en pressemeddelelse.

I marts rejste 2,587 millioner passagerer gennem lufthavnen – det er 16 procent flere end i marts 2025, og den travleste marts i lufthavnens 101 år lange historie.

Ifølge pressemeddelelsen skyldes den store stigning blandt andet, at påsken sidste år først faldt i slutningen af april, mens mange danskere i år rejste på påskeferie allerede i slutningen af marts.

Samtidig fortsætter den store stigning i transitrejsende – altså passagerer, der blot lander i København for straks at flyve videre. Knap 730.000 passagerer brugte lufthavnen som transferhub.

Marts afsluttede første kvartal af 2026, og samlet set er det også et rekordkvartal. 14 procent flere krydsede himmelen over Amager end i samme kvartal i 2025.

Søndag den 29. marts trådte lufthavnens sommerprogram i kraft med i alt 330 ruter til 175 destinationer fløjet af 60 flyselskaber. Sommerprogrammet byder på 20 nye ruter.

Uroligheder i Mellemøsten og højere brændstofpriser skaber imidlertid usikkerhed omkring enkelte ruter i sommertrafikprogrammet. Det er dog endnu for tidligt at vurdere de fulde konsekvenser af den geopolitiske situation, hedder det i pressemeddelelsen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER