Lufthavnen: »Vi hilser det politiske fokus velkomment«

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Lufthavnen: »Vi hilser det politiske fokus velkomment«
Lufthavnen er glade for det politiske fokus på forureningsudfordringerne. Foto. Tim Panduro

I Københavns Lufthavn giver et forslag i Folketinget fra Socialistisk Folkeparti om blandt andet målinger af ultrafine partikler og mindre forurening ikke anledning til panderynker.

Tværtimod er lufthavnen selv i gang med at kigge på muligheder for at begrænse partikelforureningen fra flyvemaskiner. Det fortæller Maria Skotte, der er direktør for bæredygtighed i Københavns Lufthavn.

Dragør Nyt havde bedt om et interview, men har fået et skriftligt svar fra bæredygtighedsdirektøren.

»Københavns Lufthavn tager problematikken omkring luftforurening meget alvorligt, og vi hilser det politiske fokus på området velkomment. Luftforurening er en kompleks udfordring, som vi længe har arbejdet målrettet med, først og fremmest gennem en række konkrete initiativer i den daglige drift,« skriver hun.

Undersøger taxibots

»Flere af punkterne i det politiske forslag er vi også allerede i gang med. For eksempel undersøger vi lige nu potentialet for taxibots, som vi også har en dialog med Schiphol-lufthavnen i Amsterdam omkring, da de lige nu tester teknologien,« lyder det fra Maria Skotte.

»Vi har netop investeret i et nyt netværk af målere til ultrafine partikler, så vi inden længe kan intensivere overvågningen af luftkvaliteten og på sigt får mulighed for at vise data i realtid. Og sammen med Luftfartens Klimapartnerskab har vi foreslået test af og støtte til lavaromatiske brændstoffer, samtidig med at vi arbejder for en styrket produktion og udvikling af fossilfrit flybrændstof,« slutter bæredygtighedsdirektørens skriftlige svar.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER