Når et ungt menneske får den der hue på …
Den der store dag, hvor roen sænker sig i takt med, at eksamenspresset letter, og glæden kan give følelsen af vinger. Det er en dag, som mange unge oplever i denne tid, hvor studenter og faglærte springer ud.
Men for Louise Holten og hendes 20 klassekammerater var lettelsen og glæden nok noget særligt de dage i juni, hvor der blev uddelt huer på HF & VUC København Syd. De er nemlig alle sammen det, man kalder ordblinde.
Louise Holten er 20 år gammel. Hun bor i Dragør med sin storesøster og sin mor. Hun gik i folkeskole på Pilegårdsskolen i Tårnby og forsøgte sig derefter med at tage en almindelig toårig HF inde i København.
Men det gik ikke. Det var ikke en god oplevelse.
»Det var ikke en særlig god skole. Jeg følte ikke, at jeg blev behandlet ordentligt, så jeg endte med at droppe ud lige inden afgangseksamen,« fortæller Louise Holten til Dragør Nyt.
Plejehjem og statist i masser af film
Louise Holten har ikke bare brugt sin tid på at gnave sig igennem pensum på sin uddannelse. Der er masser af overskud til andre ting.
»Det meste af min fritid bruger jeg på mit arbejde på et plejehjem på Amager, hvor jeg virkelig elsker at være sammen med beboerne og mine kollegaer,« lyder det fra den nybagte student.
Hun fortæller også, at hun er meget interesseret i film og skuespil, og at hun har medvirket som statist i en længere række film og serier som for eksempel Reservatet, Under Stjernerne på Himlen, Smukkere og Salsa 3.

Så kom hjælpen
Efter at Louise Holten droppede ud af den almindelige HF, kom hun i kontakt med Signe Skøt, der er læringskonsulent og ordblindekonsulent ved HF & VUC København Syd.
Det førte til, at Louise Holten blev indskrevet ved HF & VUC København Syd på HF Ordblind, som er et særligt tilrettelagt HF-forløb målrettet unge med ordblindhed.
Da Louise Holten næsten havde gennemført en almindelig toårig HF, kunne hun afslutte forløbet på et enkelt år på HF & VUC København Syd. Og nu, et år senere, er hun så blevet student.
På uddannelsen er pensum nøjagtig det samme som på den ordinære HF. Det specielle er støtten fra særlige ordblindelærere – og at der er god tid. Hvis eleven begynder på HF & VUC København Syd, så tager uddannelsen tre år i stedet for to år.
»Jeg fik jo faktisk hjælp. Man får god tid til at lave tingene rigtigt og til at kunne læse tingene igennem og lave sine opgaver, så man ikke kommer ind til undervisning igen og igen med kun en halvt lavet opgave eller sådan noget. Lærerne er villige til at hjælpe og forklare det på forskellige måder, så man ved, at eleven forstår, hvad det er, de skal lære. De har en rigtig god forståelse for os elever og ser os i øjenhøjde i stedet for bare at være en autoritet. De ser virkelig en som en person – et menneske,« siger Louise Holten.
På det særlige HF-forløb er et tæt samarbejde mellem faglærere og ordblindelærere nøglen til både faglig udvikling og personlig vækst.
Ifølge skolen fremhæver eleverne især tre elementer som afgørende: tid, et fællesskab med andre ordblinde og undervisernes tætte samarbejde.
Prøv selv
Læseforsker Carsten Elbro har i bogen Læsevanskeligheder skrevet nedenstående tekst for at vise, hvordan det kan føles at være ordblind:
»Det er lisgem at side og se på et teterstyke. Når jeg kan læse orende, så forgors hadnlin oge på cenen. Men når jeg mødder et ord, jeg ikke kar læse, så gar lyslet ud. Og så sider jeg brae og ser på en sort kasse. Jeg ved, at ordtet er inder i kaser; men jeg kan ikke luke den op. Hvis det så elndeg lykes at læse ortet, så grar kassnen og, og jeg har sen, havte ordtæt betyles. Den srtå på tetercemetn. Men tetrstjket gåne i setå.«
Hvad betyder det at være ordblind?
Når man er ordblind, har man svært ved at forbinde bogstaver med de lyde, de repræsenterer. Det gør det udfordrende at læse og stave. Ordblindhed kan komme til udtryk på forskellige måder og i varierende grader. Men selvom man er ordblind, kan man godt lære at læse – og blive rigtig god til det.
Ifølge Ordblindeforeningen ved man ikke præcis, hvor mange ordblinde der er i Danmark, men de vurderer, at over 400.000 mennesker i Danmark er ordblinde. Ordblindhed er den mest udbredte indlæringsvanskelighed hos børn.
Ifølge Læseuniverset kæmper omkring 50.000 børn i de danske grundskoler med store læse- og stavevanskeligheder, og en stor del af dem er ordblinde. Undervisningsministeriet anslår, at mellem fem og syv procent af Danmarks befolkning – både børn og voksne – har ordblindhed.
HF Ordblind på HF & VUC København Syd
Det handler ikke om dovenskab
Louise Holten har en del på hjerte om både egne oplevelser igennem sin egen skolegang og om, hvordan skolen generelt mangler forståelse for ordblindes udfordringer. Før hun blev optaget på HF & VUC København Syd, gik hun mange strabadser igennem.
»Jeg gik på Pilegårdsskolen, og den skole viste ingen respekt eller gav hjælp til at blive testet for ordblindhed, selvom vi gjorde opmærksom på det flere gange, da jeg havde det rigtig svært og havde meget svært ved at følge med i timerne. Det var en kamp i hverdagen. Det kræver ekstra anstrengelse at læse og følge med, fordi det tager lidt længere tid at fange det, der bliver sagt, og det, man læser. Og så taber man hurtigt koncentrationen. Det handler ikke om dovenskab,« fortæller Louise Holten og fortsætter:
»Jeg gik så i 10. klasse i Dragør, og der blev jeg for første gang testet for ordblindhed, og testen var positiv. Der skulle altså desværre gå ti skoleår, før det blev konstateret.«
»Det var meget ydmygende«
Efter folkeskolen valgte Louise Holten at begynde på en toårig HF i København. Heller ikke her mødte hun den forståelse og hjælp, som hun naturligvis havde bruge for:
»Der var direkte fordomme og tabuer om ordblinde – specielt fra eleverne – og når jeg nævnte, at jeg var ordblind, var der negativ forskelsbehandling. Så jeg blev holdt uden for gruppearbejdet og klassefællesskabet. Det var meget ydmygende og utrolig hårdt. Derfor blev jeg til sidst så desperat, at jeg måtte gøre noget, og jeg tog derfor kontakt til VUC på Amager for at høre, om jeg havde mulighed for at gøre min uddannelse færdig ved at tage det sidste år på en ordblindelinje. Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort. Jeg blev taget imod med åbne arme, og jeg fik lavet en udredning for min ordblindhed, så jeg kunne få de rigtige hjælpemidler. Undervisningen var, så vi alle kunne følge med stille og roligt. Det har været et positivt år for mig, og jeg vil til hver en tid anbefale skolen til andre.«
Louise Holten fortæller til Dragør Nyt, at hun nu vil holde et sabbatår – men ikke for at læne sig tilbage og lave ingenting. Nej, hun fortsætter på plejehjemmet og kombinerer det måske med nogle andre jobs. Derefter vil hun kigge på at søge ind på andre uddannelser.