Godt 30 mennesker – samt et par hunde – tog vandreturen fra Dragør Rådhus i Store Magleby og til Neels Torv i Dragør, da der var march mod vold mod kvinder tirsdag den 25. november.
Marchen – der er et internationalt fænomen under betegnelsen Orange the World – var både symbolsk og meget fysisk et lys i mørket. Deltagerne var iklædt orange veste og havde også sørget for at medbringe lys, så de var synlige i gadebilledet.
Dagen blev også markeret på anden vis.
»Jeg er meget stolt af, at det lykkedes at få Øresundsbroen lyst op i orange. Jeg kontaktede dem, og de meldte tilbage, at de fik rigtig mange henvendelser, men en uge inden marchen fik jeg besked om, at de syntes, at sagen var så vigtig, at de gerne ville lyse broen op,« siger Ann Madsen, der er tovholder på projektet for Inner Wheel Dragør, som er lokal arrangør af marchen.
At netop den velgørende organisation Inner Wheel er arrangør, er ganske naturligt.
»Inner Wheel har i forvejen fokus på støtte til kvinder og børn, så det er oplagt, at vi er en del af det,« siger Ann Madsen, der også havde allieret sig med Cykling uden alder og en lokal gåtursgruppe for at gøre opbakningen så bred som mulig.
Borgmester Kenneth Gøtterup var også involveret, og han holdt en tale på Neels Torv efter marchen.
Ann Madsen håber på flere deltagere næste år, men hun er alligevel godt tilfreds med, at godt 30 mennesker gik med på marchen.
»Det var svært at forudse, hvor mange der kom, for det var gratis at deltage, og det krævede ikke tilmelding. Men jeg er udmærket tilfreds med arrangementet,« siger hun.
Næste år vil hun dog forsøge at sigte bredere, så formålet bliver mere synligt i byen.
»Jeg havde skrevet til sportsforeninger, butikker, restauranter og caféer, om de ville være med, men der kom ingen reaktioner. Næste år må vi gå dør til dør for at se, om de kan støtte op. Det vil være rart med lidt orange lys og liv i byen, og måske vil nogen også donere et glas gløgg eller en kop kaffe. Men nu må vi se,« siger Ann Madsen.
Orange the World er et FN-projekt drevet af UN Women og løber over 16 dage – fra den 25. november, som er den internationale dag for afskaffelse af vold mod kvinder, til den 10. december, der er menneskerettighedsdag. Kampagnen sætter fokus på et af verdens mest udbredte brud på menneskerettighederne: vold mod kvinder og piger.
Formålet er at øge bevidstheden og engagere både enkeltpersoner, lokalsamfund og beslutningstagere i kampen for at stoppe volden.