
Det maritime Dragør er en vigtig del af byens kultur og historie. Derfor har alle kommunens 5.-klasser været igennem et undervisningsforløb på havnen for at lære, hvordan havneområdet har udviklet sig gennem tiden, og hvorfor det ser ud, som det gør i dag. Gennem undervisningsforløbet får eleverne indsigt i, hvordan havnen har været med til at forme byen gennem generationer.
Undervisningen foregår delvist fra UngDragørs motorbåd, hvor friluftsvejleder Kay Weiss viser eleverne de forskellige dele af havnen fra vandsiden.
Eleverne lærer om havnenes udvikling fra fiskeindustri til lystsejlads og om tiden før Øresundsbron, hvor færgetrafikken prægede trafikbilledet i byen.
Når eleverne går i land igen, skal de kende den gamle havn, den nye havn og det gamle færgeleje.
»Det er interessant, hvor mange elever der faktisk ikke kender alle tre havne, eller ikke ved, at der var en færge, før broen blev bygget. Jeg er glad for at kunne vise dem havnemiljøet og historien,« fortæller Kay Weiss.
På vejen rundt i havnen udpeger han også fiskekutterne, røgeriet, kajakklubben og sejlklubben, så de bliver introduceret til erhvervslivet og fritidslivet i havnen.

På land arbejder eleverne videre på Danmarks Lodsmuseum med undervisere fra Museum Amager. Eleverne får en introduktion til Lodstårnet og lodsernes arbejde.
Bagefter skal de selv ud at vurdere vand- og vindforhold ved at undersøge vandstanden i havnen og beskrive vandet i Øresund. Er der bølger? Er der krusninger? Er der skumtoppe? Eleverne får også udfordret deres matematiske færdigheder, når de skal omregne afstande og hastighed i knob ud fra et søkort.
Forløbet er udviklet i samarbejde mellem UngDragør og Museum Amager. Eleverne møder havnen som historisk kulturmiljø, lærer de lokale museumsbygninger at kende og oplever samtidig havnene fra vandsiden.
Det er også altid et hit, hvis der er lidt bølgegang og skumsprøjt, når motorbåden sejler fra havn til havn.
Da Kay Weiss ved dagens afslutning spørger, hvad eleverne kan huske, kommer svarene hurtigt: Der er tre havne i Dragør, Lodstårnet blev brugt til at overvåge skibstrafikken, og man skal sejle mellem de røde og grønne bøjer, når man skal ind og ud af havnen.
