Millioner frigivet til PFAS-oprensning

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Millioner frigivet til PFAS-oprensning
Den øverste del af Hovedgrøften nær lufthavnen kan nu blive renset. Foto: Esther Schuster Panduro

Lufthavnen skal bede om et tilskud – men det bliver ikke under trusler om sagsanlæg.

Sådan lød konklusionen i en mindre debat, efter at en enig kommunalbestyrelse torsdag frigav en bevilling på 2,75 millioner kroner til oprensning og bortskaffelse af PFAS-forurenet slam fra Hovedgrøften.

Forureningen med det såkaldte evighedskemikalie stammer fra lufthavnens brug af brandskum med det farlige stof – en anvendelse, der var lovlig, mens lufthavnene benyttede det, men som siden har vist sig at have store konsekvenser for miljøet.

På mødet blev det besluttet, at forvaltningen skal forhandle med lufthavnen om en delbetaling for oprydningen. En tidligere juridisk undersøgelse har vist, at det vil være svært at komme igennem med et sagsanlæg, og derfor vil der ikke blive rejst et decideret krav.

Flemming Blønd fra Sydamagerlisten påpegede det principielt forkerte i, at lufthavnen ikke umiddelbart kan gøres erstatningspligtig.

»Det er oplagt, at vi skal oprense, men lufthavnen taler tit om det gode naboskab, og godt naboskab skal gå begge veje. I 2024 havde lufthavnen et overskud på 1,4 milliarder kroner, og i 2025 forventes det at blive endnu højere. Det er jo helt tåbeligt at gå med hatten i hånden til lufthavnen, når det i dansk miljøret er hovedreglen, at forureneren betaler,« sagde han blandt andet.

Den konservative Jan Madsen erklærede sig som sådan enig i, at forureneren burde betale.

»Men vi kan ikke stille oprensningen i bero, og jeg er også sikker på, at vi ikke har penge til sagsomkostningerne ved at forfølge en sag, der kan blive principiel,« sagde Jan Madsen, der er en af Dragør Kommunes to repræsentanter i det nyligt oprettede dialogforum for lufthavnen.

Den samme erkendelse kom Flemming Blønd frem til – med stor beklagelse.

»Jeg er enig i, at vi ikke skal sætte det i bero, og jeg er sådan set også enig i, at vi har råd til en retssag. Men det er helt amerikanske tilstande, at vi ikke kan køre en sag, fordi vi ikke har råd til det. Forhandlingsteknisk burde vi presse mest muligt på og ikke komme med hatten i hånden. Det er lufthavnen, der har forurenet, og det er den, der skal betale.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER