Mindre aktivitet i Aktivitetshuset: »Huset kører endnu, men glæden ved det er taget lidt af«

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Mindre aktivitet i Aktivitetshuset: »Huset kører endnu, men glæden ved det er taget lidt af«

Noget har ændret sig i Dragørs Aktivitetshus Wiedergården de seneste måneder. Ifølge Gitte Larsen, Jan Straby og Flemming Nielsen, der alle har deres ugentlige gang i huset som frivillige, er stemningen blevet mere stille, og færre deltagere finder vej til arrangementer som skovture, fredagsbarer og fester.

Et konkret eksempel er kommunens skovture, som normalt bliver udsolgt på få timer, den dag billetterne sættes til salg. I år var kun 40 procent af billetterne solgt på dagen.

»Der er sket rigtig meget på bare et halvt år, og det er ikke i en positiv retning. Huset kører endnu, men glæden ved det er taget lidt af,« siger Jan Straby, der blandt andet underviser på motionshold i Aktivitetshuset og har stået for layout og produktion af medlemsbladet Væveren, der sidst udkom i december 2024.

Og netop fraværet af Væveren bærer en del af skylden for faldet i aktiviteter, mener både han, Gitte Larsen og Flemming Nielsen.

»Når folk sidder med bladet i hånden, får de øje på arrangementer, de ellers ikke ville have kendt til. De kan også læse om alle aktivitetstilbud og se, når der kommer nye tilbud. Det skaber overblik og inspiration,« siger Gitte Larsen, som er sekretær for Aktivitetshusets brugerråd og sidder i husets reception.

Digitalt medlemsblad

Væveren har siden 1991 fungeret som husets trykte program. Det er fast blevet udgivet fire gange om året og husstandsomdelt af frivillige til alle borgere over 60 år i Dragør. Men i foråret 2025 blev det besluttet politisk, at bladet fremover kun skulle være digitalt.

Af kommunens sagsfremstilling fremgik det, at ønsket om at digitalisere bladet kom fra Aktivitetshusets brugerråd. Det viste sig siden ikke at være korrekt, hvilket kommunens administration efterfølgende erkendte. Beslutningen blev dog ikke ændret.

Brugerrådet oplever, at fraværet af det fysiske blad har svækket kommunikationen med brugerne og med borgere i kommunen – især dem, der ikke færdes jævnligt i huset eller har adgang til digitale platforme.

»Mange har rigtig svært ved at finde den information, de skal bruge, når den kun er tilgængelig online. Der er flere, end man tror, der ikke har en computer eller kan finde ud af det elektroniske,« siger Gitte Larsen.

Flemming Nielsen peger på, at Facebook-siden – hvor informationer nu bliver delt – kun har omkring 600 medlemmer, mens der er over 4.000 borgere over 60 år i kommunen.

Vil genoplive bladet

Brugerrådet arbejder nu på at genoptage Væveren i fysisk form, men det kræver både økonomisk støtte og afklaring af visse regler. Den hidtidige trykte version af Væveren indeholdt lokale annoncer, som var med til at finansiere udgivelsen.

Bladet er tidligere blevet trykt på husets egen printer, men det er ikke længere en holdbar løsning. Hvis trykning fremover skal ske eksternt, vil det ifølge brugerrådet blive væsentligt dyrere.

Væveren blev tidligere også lagt i sin fulde form på Wiedergårdens hjemmeside – en kommunal platform – hvor det nu er kommet frem, at det ikke er tilladt at vise annoncer, da dette kan være konkurrenceforvridende i henhold til markedsføringsloven.

Trykte udgivelser må gerne indeholde annoncer, hvis disse er solgt til markedspris. Men hvad markedspris konkret betyder i relation til en lille tryksag som Væveren, er ikke umiddelbart klart.

Dragør Nyt har i en henvendelse til Dragør Kommune efterspurgt en uddybning af de gældende regler for annoncering i kommunale sammenhænge, herunder forskellen på digital og trykt udgivelse i forhold til annoncer fra eksterne, men administrationen har i sit svar ikke uddybet reglerne.

»Vi er klar til at fortsætte arbejdet, men vi har brug for nogle rammer og en afklaring fra kommunen,« siger Flemming Nielsen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER