Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har svaret på henvendelsen fra 14 borgmestre og otte fjernvarmeselskaber, der i december opfordrede regeringen til at fastsætte en konkret slutdato for gasopvarmning.
Ministerens svar bekræfter, at ambitionen om en udfasning i 2035 stadig gælder, men han giver ikke en entydig melding om, hvornår og hvordan det skal ske.
I sit svar fremhæver ministeren, at omkring 80.000 husstande siden 2022 har fravalgt gas til fordel for fjernvarme eller varmepumper. Han understreger samtidig, at gasnettet i stigende grad forsynes med biogas, og at regeringens prognoser viser, at Danmarks gasforbrug vil være 100 procent grønt fra 2029.
Regeringen vil først næste år præsentere initiativer og finansiering for at nå målet om en fuld udfasning af gasopvarmning i 2035.
Kommuner efterlyser klarhed
Ministerens svar skaber dog fortsat usikkerhed i kommunerne. Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup (C), mener ikke, at svaret giver den nødvendige klarhed:
»Jeg synes, at det er et svar, der stikker i alle retninger. Vi har brug for at vide, om regeringen reelt udfaser gassen i 2035, eller om de ikke gør,« siger han.
Han peger på, at den manglende udmelding gør det vanskeligt for kommunerne at planlægge fjernvarmeudrulningen og vejlede borgerne:
»Det kommer til at give et mudret billede ude i kommunerne, og det, synes jeg, er ærgerligt. Vi beder om en tydelig melding, men den får vi ikke.«
På trods af manglende afklaring fortsætter Dragør Kommune arbejdet med at tilbyde fjernvarme til borgerne.
»Vi fortsætter vores borgermøder og informationsindsats. En enig kommunalbestyrelse har vedtaget en varmeplan tilbage i 2022, hvor vi ønsker at tilbyde fjernvarme, og det står stadig ved magt,« siger Kenneth Gøtterup.
Svar på brev: Der er brug for at sætte en slutdato for gas til boligopvarmning
Kære borgmestre og repræsentanter fra energiselskaber
Tak for jeres henvendelse og for jeres bidrag til den grønne omstilling af varmesektoren.
Jeg vil først og fremmest takke for jeres store indsats med at udfase gassen i husholdningernes opvarmning. Jeg har stor respekt for det stykke arbejde, der er lagt i kommunerne og energiselskaberne over de seneste år. Det er netop på grund af den indsats, at Evida løbende kan udmelde at nye husholdninger har koblet sig af gassen. Ifølge Evida har cirka 80.000 danskere siden starten af 2022 skiftet deres gasfyr ud til fordel for blandt andet fjernvarme eller varmepumpe. Til sammenligning oplyser Evida, at der for eksempel i 2023 kun blev tilkoblet 47 nye gaskunder til gassystemet.
Med »Klimaaftale om grøn strøm og varme fra 2022« blev der sat en politisk ambition om, at der fra 2035 ikke længere skal være boliger i Danmark, der opvarmes af gasfyr, og at produktionen af grøn gas senest i 2030 skal overstige forbruget af ledningsgas. Det fremgår ligeledes af aftalen, at regeringen senest i 2026 vil skulle fremlægge mulige initiativer samt den finansiering, der skal til for at indfri ambitionerne.
I den forbindelse er det vigtigt for regeringen, at der foreligger et veloplyst og velunderbygget beslutningsgrundlag, som blandt andet belyser omkostninger for husholdninger, virksomheder og samfundet som helhed.
I den forbindelse skal vi også forholde os til, at gassen herhjemme i stigende omfang er grøn, og at det set med klimabriller ikke er så vigtigt, om varmen kommer fra fjernvarme, en varmepumpe eller grøn gas. Med Klimastatus og -fremskrivning 2024 (KF24) skønnes det med usikkerhed, at det danske gasforbrug opgørelsesmæssigt forventes at være 100 procent grønt fra 2029. Yderligere udfasning af gasfyr vil ifølge opgørelsen ikke have en CO₂-effekt i Danmark, når produktionen af biogas overstiger forbruget af ledningsgas.
I forhold til Evidas indsats og rammer for at nedlukke dele af gasdistributionsnettet, som I også kommer ind på i jeres henvendelse, blev det med »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022« besluttet at pålægge Evida at lave en kortlægning af områder, hvor det vurderes hensigtsmæssigt at lukke for delområder i gasdistributionssystemet blandt andet under hensyntagen til gasforbrugende virksomheder. Den første kortlægning blev offentliggjort i oktober 2023, og en opdateret kortlægning er offentliggjort i november 2024. Kortlægningen viser, at størstedelen af gasdistributionssystemet forventes at være økonomisk rentabelt frem mod 2050. Der arbejdes samtidig i henhold til den politiske aftale på mulige modeller for en planlagt nedlukning af dele af gasdistributionssystemet. Det forudsætter en lovhjemmel, som skal være i overensstemmelse med både national og EU-lovgivning.
Afslutningsvis vil jeg opfordre jer til at fortsætte planlægningsarbejdet i kommunerne, så borgerne kan få klarhed om deres fremtidige varmeforsyningsmuligheder. I den forbindelse er det vigtigste for mig, at varmeforsyningen skal være grøn, uanset hvor den kommer fra. Dernæst at forbrugerne har indflydelse på valg af varmeløsning og dermed kan være med til at vælge den grønne varmeløsning, som økonomisk, og på anden vis, er optimal. Det gælder også for gasforbruget – i det omfang, der overhovedet skal være et gasforbrug.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard