Fredag den 11. juli lidt over klokken seks om morgenen cykler en mand på vej ud på morgentur med sin hund forbi en varevogn på Krudttårnsvej ved Borgervænget. Føreren af varevognen virker livløs, og cyklisten reagerer prompte ved at stoppe op og henvende sig til manden. Hurtigt står det klart, at der er tale om et hjertestop.
Cyklisten får føreren ud af varevognen og slår straks alarm. Sammen med andre vidner på stedet begynder han at give livreddende førstehjælp.
Få minutter senere ankommer akutlægebil og ambulance. Kort efter triller endnu en udrykningsbil frem – denne gang med to brandmænd fra brandstationen i Store Magleby. Henrik Hansen og André Håkansson er sendt afsted som first responders: En ordning, hvor deltidsbrandfolk bliver kaldt ud sammen med Region Hovedstadens akutberedskab ved formodet hjertestop. De hopper ud af bilen og går straks i gang med at assistere ambulanceredderne.
»Vi spørger bare: Hvor kan I bruge os? Skal vi tage over, hente noget, hjælpe til? Vi er der som ekstra hænder,« fortæller André Håkansson.
Et kald midt i kaffen
Manden på jorden får konstateret puls og vejrtrækning, inden han bliver kørt væk i ambulance. Hvad der siden sker med ham, ved brandfolkene ikke.
»Vi skal ikke vide, hvordan det er gået med ham. Man kan hurtigt komme til at bebrejde sig selv, hvis det nu ikke er gået om ønsket. Vi gør det, vi kan, og så ser vi frem mod næste udrykning,« siger Henrik Hansen.
De to brandfolk var kun lige kommet hjem efter en tidligere udrykning, hvor de assisterede ved en hændelse på Prøvestenen på den modsatte side af Amager, da meldingen om hjertestop tikkede ind. Henrik Hansen havde skænket sig en kop morgenkaffe, mens André Håkansson akkurat var nået at gå i seng igen.
Men i løbet af få minutter var de endnu engang klar til at rykke ud fra stationen i Store Magleby.
»Tid er det eneste, der betyder noget i sådan en situation. Vi kender hinanden og ved, hvad vi kan, så vi behøver ikke bruge tid på at fordele opgaver. Vi kører bare,« siger Henrik Hansen.
Vil gøre en forskel
Henrik Hansen, der til dagligt flyver som steward i SAS, har været deltidsbrandmand i Dragør i to årtier.
André Håkansson har været med i fem år, og siden han startede er brandslukning blevet en fuldtidskarriere for ham. Han arbejder på en brandstation inde i København, men bruger alligevel sin fritid på at rykke ud til hændelser i lokalområdet.
»Min far og farfar var også brandmænd. Jeg er nærmest vokset op på en brandstation,« fortæller han.
At være deltidsbrandmand betyder at være i beredskab døgnet rundt. Når alarmen går, skal de være klar – også juleaften eller efter en lang arbejdsdag.
»Man gør det, fordi man gerne vil gøre en forskel. Det er en del af den, man er,« siger Henrik Hansen.
Dragør Nyt har været i kontakt med Region Hovedstaden for at høre til mandens tilstand, men regionen oplyser, at de ifølge Sundhedsloven ikke må udtale sig om patienters helbred.