Et foreslået nyt etagebyggeri og rækkehusprojekt på Dragørhjørnet i krydset Kirkevej og Stationsvej i Dragør tog tidligere på måneden et vigtigt skridt mod realisering, da By-, Miljø- og Klimaudvalget i Dragør Kommune vedtog en såkaldt startredegørelse for byggeriet. Startredegørelsen er det første skridt i arbejdet med den proces, der kan ende med en lokalplan for byggeriet.
Det vækker bekymring hos nogle af de nærmeste naboer til Dragørhjørnet.
»Jeg forstår ikke, at en arkitekt med faglighed har tegnet dette, jeg forstår ikke, at vores nabo kan søge opbakning til det, og jeg forstår ikke, at de politikere, der skal varetage Dragørs ve og vel, kan støtte det,« siger Thomas Arnbo. Han bor i stueetagen i en villa på Stationsvej, som hans oldefar byggede i 1897, og som helt eller delvist har været i familiens eje siden.
På skellet mellem hans have og Dragørhjørnet har han rejst en syv meter høj mast. Den markerer, hvor høje rækkehusene, der måske skal erstatte Dragørhjørnets lave garagebygninger, kan blive. Hvis de kommer til at ligge, hvor garagebygningerne er i dag, vil deres endegavl komme til at ligge tre-fire meter fra villaens nærmeste vinduer – og de vil rage op til øverste vindueskant på villaens førstesal og æde dagslyset.
Maria Christensen, der bor i et rækkehus på Linde Allé 8, som vil blive nærmeste nabo til byggeriet, er også meget skeptisk.
»Det har problematisk, og det er ikke acceptabelt, at man overhovedet går videre med et forslag, som rammer os naboer. Jeg forstår godt, at folk synes, at bygningen kan blive forskønnet, men generne for naboerne vil være altoverskyggende,« siger hun.
Politisk forslag om nej til rækkehuse
Ejeren af Dragørhjørnet Mathias Fabricius oplever på sin side, at samarbejdet med naboerne er meget vanskeligt.
»Jeg har fuld forståelse for at naboer, og alle andre, der bor i Dragør, har en holdning til de omgivelser, vi alle færdes i. Jeg inviterede alle naboer til et dialogmøde forud for startredegørelsen for netop at drøfte projektet, men holdningen var desværre meget klar. De er imod alle former for byggeri, også der hvor erhvervslokalerne ligger, så det efterlader desværre ikke så mange ændringsmuligheder,« hedder det i et skriftligt svar til Dragør Nyt.
Udvalgets behandling viser et markant flertal for startredegørelsen, men lokallisten Liste T er betydeligt mere skeptisk. Torsdag skal kommunalbestyrelsen behandle et forslag fra listen om, at byggeriet skal begrænses.
»Skitseprojektet er en reel provokation over for naboerne, og vi tror ikke, at rækkehusprojektet er muligt at gennemføre,« siger Peter Læssøe fra Liste T.