Nisserne sætter det lange ben foran i Dragør

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Nisserne sætter det lange ben foran i Dragør

Hvis man lider af angst for nisser og andre overnaturlige væsener – eller blot hører til segmentet, der får udslæt og hudkløe ved tanken om overdreven julestemning – er der god grund til at se sig ekstra for i Dragør om formiddagen den 14. december.

Her vil byen nemlig myldre med nisser i raske fjed, når Dragørs første nisseløb bliver en realitet.

Løberne er børn og voksne, der på forhånd har tilmeldt sig – og som trækker i nissehue, inden de begiver sig ud på løbedistancer på henholdsvis tre kilometer for de alleryngste, fem kilometer for de 6–15-årige og syv en halv kilometer for voksne.

Løbet udgår fra og ender på Dragør Fort, og det er ikke helt tilfældigt. Det er nemlig her, at arrangør og initiativtager Steen Hyldborg blandt andet driver Café Udsigten.

Han mener, at der er behov for en begivenhed, som kan øge fællesskabet.

»Dragør har brug for noget, der kan smelte byen lidt sammen. Vi har mange forskellige arrangementer, men vi har ikke noget, der ligger til den sportslige side, men uden et konkurrenceelement,« siger han om løbet.

Fællesskab i nissetøj

Det handler nemlig ikke om at komme først i nisseløbet, men om at være med og sprede glæde. Steen Hyldborg lover dog også en lille bonus til de børn, der deltager.

»Når man køber et løbenummer til børn, får børnene en nissehue. Når de har løbet, får de en godtepose med frugt og chokolade. De voksne må tage til takke med en nissehue og at være en del af løbet. De kan dog også klæde sig ud som en festlig nissemand eller nissekone. Så har de mulighed for at vinde en af de fine præmier, vi har til de sjoveste udklædninger.«

Præmierne er sponsoreret af Dragørs handlende, og Steen Hyldborg har mødt enorm velvilje, siger han.

»De har været sindssygt flinke. Jeg tror kun, at der er en enkelt erhvervsdrivende, der ikke har støttet,« siger han.

I skrivende stund har knap 50 personer tilmeldt sig. Steen Hyldborg har ikke sat en øvre grænse for deltagertal, men han vurderer, at der skal 140 tilmeldinger til, før hans egne udgifter er dækket hjem. Kommer tallet over de 140, betyder det ikke penge i hans personlige kasse.

»Det er nonprofit. Alt, hvad der måtte komme ind af overskud, går til Cykling uden alder her i Dragør. Så jeg håber, at vi kommer til at gøre en forskel og skaber en ny tradition på samme tid,« siger han.

Tilmeldingsfristen er onsdag den 10. december på hyllesnisselob.2791.dk.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER