Der er næppe nogen grund til at pakke picnickurven endnu.
Men i fremtiden bliver det lettere at tage på skovtur i Dragør Kommune. To små, rekreative og bynære skove er nemlig undervejs i Store Magleby.
Pengene til skovene blev fundet i finansloven i 2022, og de lokale skove har været planlagt i knap halvandet år, men en klage over manglende miljøscreening har sat projektet i stå lokalt.
Tidligere i januar har Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø dog afgjort, at en miljøscreening ikke er nødvendig – og det betyder, at projektet sandsynligvis kan sættes i gang.
Dog er der et forbehold, fortæller Jakob Frits Dam, der er skovrider i Naturstyrelsen, som er ansvarlig for skovrejsningen.
»Der er stadig en klageperiode for afgørelsen, og så skal vi have en dato for, hvornår vi kan lave selve skovrejsningsarrangementet,« siger skovrideren, som forventer, at der vil være et arrangement på området bag genbrugsstationen ud mod Fælledvej, hvor en af de to skove skal ligge.
Her er håbet, at minister for grøn trepart Jeppe Bruus (A) vil kigge forbi. Et tilsvarende arrangement med ministeren var planlagt i efteråret, men det blev aflyst på grund af klagen over den manglende miljøscreening.
Den tredje skov
Et tredje skovområde var også i spil i Dragør Kommune – men det er indtil videre skrinlagt.
Området, der lå mellem Slørvej og Nordre Strandvej, er delvist privat ejet.
Dragør Nyt har gennem en uge forgæves forsøgt at få en et interview med en fagmedarbejder fra Dragør Kommune om blandt andet det tredje udpegede område, lokale borgerhenvendelser om skovrejsningsprojekterne og de fremtidige perspektiver for naturskabelse og rekreative områder i Dragør Kommune.

Store Maglebys nye skove
To arealer ved henholdsvis Rytterager og Fælledvej bag genbrugsstationen skal tilplantes som led i en finanslovbevilling fra 2022 til bynære skove i hovedstadsområdet.
Naturstyrelsen har købt de to arealer på henholdsvis 2,4 og 6,3 hektar af Dragør Kommune.
De to arealer skal ifølge Naturstyrelsen tilplantes med hjemmehørende træer og buske, som skal sikre, at skoven styrker biodiversiteten i området og giver de lokale borgere et lille nærrekreativt areal med naturoplevelser samtidig med at der bindes CO₂ i skoven.
Der er valgt træer og buske, som blomstrer i forskellige perioder for at give insekter og andre organismer de bedste livsbetingelser på arealet.
Der etableres et skovbryn med en bredde på ti meter. Et lidt smallere skovbryn end normalt er valgt, fordi skoven er meget lille. Der vil i alt blive plantet cirka 20.000 planter på arealet. Det er et relativt lavt antal, men det giver træerne bedre muligheder for at få brede kroner.
Giv skovene et navn
Dragør Kommune og Naturstyrelsen inviterer folk i Dragør til at være med til at navngive de to nye skove. Frem til onsdag den 11. februar kan alle indsende deres forslag til navnene på en eller begge skove.
Der er ret strenge krav til navnene. De skal:
• være enkle, entydige og lette at forstå
• have tydelig lokal tilknytning til geografisk område
• være upolitiske/neutrale
• ikke indeholde verdenshjørner (eksempelvis nord, syd, øst eller vest)
• ikke kunne forveksles med andre statsskove
Forslag – med en kort begrundelse – skal sendes til Dragør Kommune via en digital blanket, der kan findes på dragoer.dk eller til Center for Plan, Teknik og Erhverv, Kirkevej 7, 2791 Dragør.
Et udvalg af forslagene vil blive givet videre til Naturstyrelsen efter en politisk behandling.