I april fremlagde Venstre, Konservative og SF deres fælles forståelsespapir, som tegnede stregerne for plejehjemmet Enggårdens fremtid.
Sammen danner de tre partier et stort flertal for at omdanne Enggården til en selvejende institution og begynde forhandlingerne om en driftsaftale med OK-Fonden.
Forslaget skulle dog politisk behandles for at kunne sættes i værk. Og da sagen var på Ældre- og Sundhedsudvalgsmødet torsdag den 7. maj, stemte Liste T og Socialdemokratiet imod. Og Liste T brugte sin ret til at begære sagen i kommunalbestyrelsen, hvilket der ellers ikke var lagt op til, at den skulle.
Selv om sagen blev behandlet i kommunalbestyrelsen torsdag den 28. maj, kunne intet dog ændre på, at der fortsat er stort flertal for, at Enggården ikke længere skal være et kommunalt drevet plejehjem. Liste T og Socialdemokratiet samler tilsammen fire stemmer imod, mens Konservative, Venstre og SF til sammen har 11 stemmer for.
Så nu går forhandlingerne med OK-Fonden i gang. Når udkastet til en kontrakt er på plads, skal den dog også endeligt behandles og godkendes i kommunalbestyrelsen.
Fronterne trukket op
Inden det kom til afstemning på kommunalbestyrelsesmødet, trak både for- og imod-partierne dog fronterne op i forhold til Enggården.
»Vi vil gerne have forandringer på Enggården, men vi synes, det skal gøres begavet og med reel involvering. Vi skal finde ud af, hvorfor driften ikke fungerer. Er løsningen at sende problemerne videre til en ny forpagter? Måske. Men skal vi kaste os hovedkulds ud i det? Eller kan vi undersøge det til bunds og finde den bedste løsning? Kernevelfærden er for vigtig til, at vi vil tage chancer med den. Vi mener, det er grebet ud af luften at tage OK-Fonden med det samme,« sagde Peter Læssøe fra Liste T blandt andet.
Han understregede, at han godt kan se mulighederne i at gøre Enggården til en selvejende institution, men at Liste T ikke kan bakke op om den proces, der er lagt op til. Flere muligheder end OK-Fonden bør undersøges nærmere.
Socialdemokratiets begrundelse for at stemme imod var en anden.
»Det er vigtigt for os at sige, at det ikke »er fordi, vi ikke tror, OK-Fonden kan gøre det godt«. For det både tror og håber vi. Men vi mener, en kommune bør og kan løse det selv og tage ansvar,« sagde Nicolaj Bertel Riber (A), der igen gjorde klart, at han og resten af partiet mener, man burde have givet tid til den turn-around, der var godt i gang. Og at man burde holde fast i den udviklingsplan, der var blevet støttet op af et økonomisk løft og sat i værk på baggrund af en grundig analyse, som i øvrigt også havde kostet mange penge.
Uenige om vejen
Både han og de andre partier bekræftede hinanden i, at de alle vil det bedste for både Dragørs ældre og medarbejderne på Enggården. De er bare uenige om vejen derhen.
Nicolaj Bertel Riber stak dog lidt til Leif Nielsen, fordi SF skiftede holdning til Enggården efter kommunalvalget. En holdningsændring, Leif Nielsen dog mener, skete på et mere oplyst grundlag.
»Du har ret, Nicolaj. Vi sagde noget andet i valgkampen. Det, der sker efterfølgende, er, at vi undersøger noget mere om det her og lærer noget af folk, der faktisk ved noget om kommunale selvejende plejehjem. Derfor mener vi, det er en god idé at se på mulighederne i at lave en driftsaftale med OK-Fonden. Vi har ikke stemt ja til noget endnu. Men vi vil se på, om de kan komme med et godt bud på, hvad der skal ske,« sagde han.
Konservative holdt selvfølgelig også fast i, at en ny styreform er den bedste løsning, fordi de mener, der i alt for mange år har været for store udsving i kvaliteten på Enggården.
»Det handler i sidste ende ikke om styreform, men om tryghed og kvalitet. At når vi tager et nyt skridt, så håber vi at nå et plejehjem, hvor ingen er bange for at komme hen,« lød det fra Mia Tang (C).
Både Konservative og Venstre brugte dog tid på at rose Socialdemokratiet for at være venligt indstillet over for OK-Fonden og for at være klar til at tage ansvar, selv om partiet havde ønsket sig et andet scenarie.
»Det her er ikke et fravalg af det offentlige ansvar – det er en måde at styrke det på. Jeg vil kvittere for samarbejdet til både Konservative og SF for at have modet til at tage ansvar i en svær sag. Og jeg vil også anerkende Socialdemokratiet, fordi jeg hæfter mig ved, at I vil gå til sagen med saglighed,« sagde Henrik Kjærsvold-Niclasen (V).