Når den ny kommunalbestyrelse træder sammen for første gang ved årsskiftet, skal både gamle og nye medlemmer rustes bedre til arbejdet med at stå i spidsen for kommunen.
Den siddende kommunalbestyrelse har vedtaget et forløb, der i løbet af de næste år skal sikre udviklingen af både den administrative og politiske ledelse. Det retter sig ikke kun mod borgmester og udvalgsformænd, men også de menige medlemmer af den 15 mand store kommunalbestyrelse.
Forløbet, der skal løbe fra 2026 til 2029, skal sikre, at kommunalbestyrelsen hurtigt får et fælles fodfæste og et tydeligt strategisk fokus.
Konsulentbureauet Komponent har udviklet planen, der består af tre delforløb. Først og fremmest skal kommunalbestyrelsen trænes i politisk strategisk ledelse og samarbejde. Foruden politikerne skal også kommunaldirektøren og kommunens direktion være med i kursusforløbet.
»Bedre fra land«
Politikerne skal desuden hen over to seminarer lave en politisk vision, der skal sætte strategisk retning for udviklingen af Dragør Kommune, og sideløbende skal direktionen og chefgruppen i kommunen arbejde med en udviklingsplan for den administrative ledelse.
Den præcise regning kendes endnu ikke, men der er afsat penge i budgettet til udviklingsprojekterne. Det er ikke første gang, kommunen har prøvet sådan en proces – og det udløste kritik i byrådssalen fra Peter Læssøe fra Liste T.
»I Liste T er vi lidt usikre på, hvad man vil opnå med processen. Vi havde en proces med de samme konsulenter i 2024 og 2025, der ikke står i mål med de afholdte midler,« sagde han blandt andet, mens den konservative Jan Madsen slog en mere positiv tone an – ikke mindst på vegne af de formentlig kommende nye medlemmer af den næste kommunalbestyrelse.
»Der var engang, jeg var ny i kommunalbestyrelsen, og hvis vi havde været igennem den proces fra begyndelsen, var vi kommet bedre fra land. Erfaringsmæssigt er det halvdelen af kommunalbestyrelsen, der bliver skiftet ud,« sagde han.
»Jeg tror, at alle, der er med efter valget, vil tro på det og gå ind i det med et positivt sind, så vi kan få skabt det politiske miljø, som vi savner, så vi kan tale om den politiske vision om, hvad vi vil med Dragør på den lange bane.«
Onboarder trods et nej
Nicolaj Riber fra Socialdemokratiet erklærede sig enig.
»Der var ikke meget hjælp for os, der blev valgt i 2017, og heller ikke dem, der blev valgt i 2021. Men det, vi laver, er så vigtigt, at vi skal bruge vores tid på at udbygge og understøtte hinanden i kommunalbestyrelsen,« sagde han.
»Det kan godt være, at man ikke opnår bedre politisk enighed, men man kan opnå et bedre samarbejdsklima, og det er også vigtigt.«
Venstres Henrik Kjærsvold-Niclasen pegede på, at der var tale om en sikring for fremtidens medlemmer af kommunalbestyrelsen.
»Hvis borgerne bestemmer, at det var mine fire år, vil jeg aldrig fortryde, at jeg stemte for det her, for så vil jeg glæde mig over, at de næste, der står her, bliver onboardet. Det er et kæmpe ansvar, vi har her.«
Samtlige partier stemte for – med undtagelse af Liste T, der lagde stemmer på nejsiden.
Liste T’s medlem Peter Læssøe understregede dog, at nejstemmen ikke betyder, at listen vil melde sig ud af samarbejdet.
»Vi kommer selvfølgelig til at bidrage, selvom vi stemmer imod i dag. Vi vil selvfølgelig også være med til at onboarde nye medlemmer af kommunalbestyrelsen.«