Ny organisation skal kvalitetstjekke Enggården

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Ny organisation skal kvalitetstjekke Enggården
Der skal sættes ekstra kontrolforanstaltninger i værk for at sikre, at Enggårdens udviklingsplan bliver fulgt. Arkivfoto: Thomas Mose.

Der bliver nu sat to ekstra kontrolinstanser ind for at sikre, at Dragørs eneste plejehjem, Enggården, udvikler sig i den rigtige retning.

Et flertal i kommunalbestyrelsen vedtog på oktobers kommunalbestyrelsesmøde et forslag fra Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet om, at der skal etableres en intern kvalitetsorganisation og en ekstern audit. Bag ordene gemmer sig dels et centralt team, der følger op på alle sundhedsfaglige indsatser, og dels en ekstern uafhængig gennemgang, hvor eksperter vurderer kvaliteten af pleje og indsats, så man kan se, om arbejdet faktisk lever op til de faglige krav.

Liste T havde bedt om at få forslaget for kommunalbestyrelsen i stedet for, at det som planlagt blot blev behandlet i Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget. Det skyldtes, at Liste T er stærkt kritiske over for forslaget.

»Det vil være dræbende for den proces, vi har på Enggården i dag,« sagde Peter Læssøe fra Liste T med henvisning til den udviklingsplan, der blev igangsat i foråret.

»Det vil være dræbende for den proces, vi har på Enggården i dag.«

Peter Læssøe, Liste T

Han pegede i stedet på, at de afsatte midler til projektet burde være adskilt fra Enggårdens driftsbudgetter, så der var sikkerhed for, at midlerne faktisk går til udviklingsplanen, og at det er for tidligt i processen at tage skridtet med de to kontrolforanstaltninger.

I en tilføjelse til kommunalbestyrelsens protokol fik Liste T indføjet, at »Liste T mener ikke, at A’s og C’s forslag vil styrke muligheden for at lykkes med genopretningsprojektet. Det er tillige for tidligt at definere en kvalitetsorganisation med reference til rådhuset som værende en relevant organisering.«

Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti var ikke overraskende uenige.

Nicolaj Bertel Riber fra Socialdemokratiet fortalte, at forslaget skulle ses som »en forstærkning og understøttelse af den eksisterende udviklingsplan,« og fremhævede, at »det er på alle måder rigtig set at opbygge en tværgående kvalitetsorganisation«, inden han opfordrede til at give Enggården mere ro.

»Enggården har fyldt mere end rigeligt i pressen. De fortjener ro til at fokusere på kerneopgaverne og ikke alt muligt politisk – undskyld mit franske – plidderpladder.«

Et fagligt løft

Den konservative Kenneth Gøtterup pegede på, at der reelt var tale om at rette op på mange års forsømmelser.

»Man burde have lavet en kvalitetsorganisation i Dragør for mange år siden. Så havde vi måske ikke stået i den situation, vi står i nu. Det handler ikke om, hvem der skal have ro, men om, at vi går i gang med at lave en organisation, som de fleste andre kommuner allerede har,« sagde han og supplerede med, at indførelsen af en audit betyder, at der bliver kigget på praksis.

»Så kan vi se, om vi leverer den kvalitet, vi skal stå til mål for. Der er tale om et fagligt løft hele vejen rundt.«

Flemming Blønd fra Sydamagerlisten udtrykte også en forbeholden støtte.

»Det er en forstærkning af det, der allerede foregår, og det er bedre, at vi gør dette, end at vi slet ikke gør noget.«

Liste T endte med at stemme imod som de eneste. Moderaterne undlod at stemme, mens de øvrige lister og partier stemte for.

»Man burde have lavet en kvalitetsorganisation i Dragør for mange år siden.«

Kenneth Gøtterup, Det Konservative Folkeparti

Beslutningen betyder, at forvaltningen nu vil arbejde videre med et oplæg og vurdere, hvem der kan bistå med audit, og hvordan den interne kvalitetsorganisation skal sammensættes – samt hvad det hele kommer til at koste.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER