Nyt fra Dragør Rådhus

a
Af admin
| | 0 min læsetid
Nyt fra Dragør Rådhus

Vi er nok mange, der oplever, at tiden løber af sted. Foråret er kommet til Dragør, og vinteren er ved at slippe sit tag. Det er dejligt, for det er også her, vi oplever, at byen begynder at summe igen.

Nogle af de første forårsdage, hvor man oplever, at der er masser af mennesker i byen, hvor restauranterne er fyldt ved bordene udenfor, og hvor man mærker livet på havnen, er blandt de mange dejlige dage i Dragør.

I dette nyhedsbrev kan du læse lidt om nogle udvalgte sager.

Aktivitetshuset

Også i aktivitetshuset summer det af liv. Det gør det hele året, og det er fantastisk at opleve de mange aktiviteter.

Huset har ændret sig siden etableringen, og i dag er der ca. 1.800 brugere. Aktivitetshuset er en kæmpe succes – og det skal det blive ved med at være.

Gennem mange år har vi som kommune dog ikke fået defineret tydeligt nok, hvad der er kommunens opgave at finansiere, og hvad der løses frivilligt. Derfor valgte kommunalbestyrelsen for nogle måneder siden at give en yderligere bevilling til Dragørs Aktivitetshus, så der er mere administrativ bistand til ledelsen og de frivillige. Det gjorde vi, fordi vi kunne se, at der var et stort behov.

Med den store succes, som aktivitetshuset er, begynder vi derfor også i foråret en proces mellem kommunen og aktivitetshuset om, hvordan vi sammen kan styrke det i årene fremover. Det handler om at fastholde og udvikle aktiviteter, sikre den rigtige budgetfordeling og give brugerrådet gode arbejdsvilkår.

Dragør skatebane

I denne måned har vi behandlet de sidste forhold omkring skatebanen på havnen. Det betyder, at initiativgruppen, som har stået for indsamling af fondsmidler og hele planlægningsarbejdet, nu kan søge om byggetilladelse og derefter få banen etableret.

Det har været en lang rejse, men forældregruppen har systematisk arbejdet for at få etableret banen til gavn for de børn i Dragør, der dyrker skateboarding som fællesskab.

Projektet er således i sin sidste fase, og inden længe vil der være et nyt og godt tilbud til børn og unge i Dragør.

Tak til forældregruppen for jeres engagement.

HOFOR

I lokalpressen har der været flere artikler om vores vandledning. Alle partier har rejst alvorlig kritik af HOFORs ledelse, da der er sket fejl i sagsbehandlingen. Det har medført, at en ny vandledning ikke kan etableres med den finansiering, vi var stillet i udsigt.

Kommunalbestyrelsen og HOFOR skal nu have nye drøftelser om det videre forløb, og jeg vil holde jer opdateret.

Det er vigtigt for mig at understrege, at vores nuværende vandledning stadig fungerer og vil gøre det i en del år endnu.

En ny vandledning har været drøftet for at fremtidssikre forsyningen og som en del af sikkerheden omkring den kritiske infrastruktur i Dragør.

Visionsproces

Det første kvartal er gået for den nye kommunalbestyrelse, og vi har haft de første møder om udviklingen de næste fire år. I fællesskab sætter vi to spor i gang: en fortløbende proces for den politiske ledelse og arbejdet med en langsigtet vision.

Politisk ledelse er ikke kun borgmesteren eller udvalgsformændene – det er alle 15 medlemmer, der har et ansvar for at sikre et godt samarbejde og finde gode løsninger for Dragør.

Vi er valgt, fordi vi mener noget forskelligt og har forskellige ønsker til, hvordan samfundet skal udvikle sig. Men vi har en forpligtelse til at finde fælles løsninger. Det stiller krav til vores politiske ledelse, og det tager vi alvorligt.

Samtidig har vi besluttet at få udarbejdet en langsigtet vision for, hvordan Dragør skal udvikle sig – ikke kun i denne valgperiode, men også i de kommende valgperioder. Det bliver en spændende proces at se frem til at lægge retningen og at stå ved vores visioner for Dragør.

Når der kommer en ny regering

Folketingsvalget er overstået, og en ny regering er på vej. Så snart den nye regering er nedsat, og ordførerskaberne er udpeget, skal jeg i gang igen med at lægge politisk pres på Christiansborg for at sikre rammevilkår for kystbeskyttelsen i Dragør Kommune og for at få en fair fordeling af gymnasiepladser til de unge i Dragør.

Lige inden valget blev der lanceret et udspil til en Klimahandlingsplan II. Den har vi ventet længe på, men på grund af valget blev den ikke vedtaget. Det haster med at få den vedtaget, så vi ved, hvilke rammer vi har for etablering af kystsikring. I sidste uge havde jeg et debatindlæg i Altinget om samme emne.

Der mangler stadig at blive udarbejdet ny lovgivning, der giver regionerne mulighed for at lave særregler for gymnasiefordeling. Det er en sag, jeg har arbejdet med i flere år, og der skal lægges pres på alle partier for at få ændret loven, så Dragørs unge ikke forskelsbehandles.

Med venlig hilsen
Kenneth Gøtterup
 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER