Der blev smækket voldsomt med dørene, da Dragørs handicapråd i maj valgte at nedlægge sig selv efter længere tids stridigheder med politikere og forvaltning i Dragør Kommune.
Den formelle baggrund var, at formand Jeanet Barth ville trække sig, fordi hun skulle flytte fra kommunen. To andre medlemmer nedlagde deres hverv ved samme lejlighed, og en suppleant afviste at træde ind. Dermed var der ingen repræsentanter fra handicaporganisationer tilbage i det lovpligtige råd.
Den afgående formand fortalte Dragør Nyt, at hun sandsynligvis ville have forladt rådet alligevel på grund af manglende lydhørhed fra kommunens side i sager, der spændte fra hensyn til handicappede i gadeindretning over manglende handicaptiltag i svømmehallen og til lukningen af det handicapvenlige bibliotek i Hollænderhallen til fordel for det niveauinddelte bibliotek på Vestgrønningen, der var utilgængeligt for folk med bevægehandicap.
Siden har Dragør været uden det ellers lovpligtige råd.
Bred sammensætning
Men det bliver der rådet bod på. Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget i Dragør Kommune har netop vedtaget de nye rammer for handicaprådets genopståen – og de første tre medlemmer er blevet foreslået af Danske Handicaporganisationer. Det er Winnie Walløe, Yvonne Bengtsson og Britt Krogh.
Winnie Walløe og Yvonne Bengtsson er tidligere suppleanter i rådet, mens Britt Krogh var medlem af rådet frem til maj 2025. De er dog ikke formelt valgt. Kommunen tager forbehold for, at der kan vælges andre medlemmer – og for, hvor de skal findes. Kommunen har nemlig mulighed for at udvide sammensætningen ved at udpege medlemmer fra andre lokale organisationer.
Og netop det overvejer Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget. Medlemmerne har lavet en ønskeliste, der blandt andet omfatter medlemmer fra idrætsområdet, arbejdsmarkedsområdet, børneområdet og borgere med psykiske handicap eller deres pårørende.
Nicolaj Bertel Riber, der frem til nytår er formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget, er begejstret for, at der er en løsning i syne.
»Jeg er glad for, at vi har foreslået forskellige kompetencer. Jeg er selv optaget af, at der skal gøres en indsats for børn og folk med psykiske handicaps,« siger han og nævner inklusionsvejledere, skolelærer eller pædagoger med kompetencer inden for diagnoser som mulige medlemmer.
»Jeg synes, at det tegner sig til at blive et handicapråd, der afspejler en mangfoldighed og har en bredere profil end det forrige. Det kan styrke det vigtige arbejde, som rådet udfører,« siger Nicolaj Bertel Riber, som vurderer, at Dragør har et fungerende handicapråd den 1. februar.
Handicapråd
Det er lovpligtigt for kommunen at have et handicapråd.
Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.
Handicaprådet sammensættes af tre til syv medlemmer fra handicaporganisationer og et tilsvarende antal medlemmer indstillet af kommunalbestyrelsen. Udpegningen sker for en fireårig periode, der følger den kommunale valgperiode.
Kilde: www.handicap.dk