Nu skal økonomien i fjernvarmeprojektet i Dragør undersøges en ekstra gang af et eksternt revisionsfirma.
Det skyldes, at direktionen i Tårnby Forsyning, som Dragør Fjernvarme hører under, mundtligt over for Dragør Kommunes administration har luftet en bekymring for, om likviditeten i selskabet kan være bæredygtig hele vejen igennem udrulningen af fjernvarmeprojektet i Dragør.
»Det er selvfølgelig en oplysning, jeg ikke kan sidde overhørig. Og hele kommunalbestyrelsen har derfor sammen besluttet, at så er vi nødt til for en sikkerheds skyld at få gennemgået økonomien i projektet en gang til,« siger borgmester Kenneth Gøtterup (C) til Dragør Nyt.
Økonomiundersøgelsen bliver nu udført af revisionsfirmaet PwC med juridisk bistand fra advokatfirmaet Horten – og altså ikke af Rambøll, som har stået for det oprindelige projektforslag i samarbejde med Tårnby Forsyning og Centralkommunernes Transmissionsselskab (CTR). Den nye eksterne gennemgang af økonomien forventes at være færdig inden for 14 dage.
Fjernvarmeprojektet er som et hækkeløb
Dette er også vigtigt, da kommunalbestyrelsen netop har besluttet, at den nye tilmeldingsfrist til fjernvarme i Dragør ligger den 1. juli. Borgmesteren mener, det er det helt rigtige at give borgerne til og med den 30. juni til at melde sig til, så de har tid til at forholde sig til den nye mulighed for at få fjernvarme på abonnement.
Men han lægger ikke skjul på, at det – i forhold til at være ansvarlig for udrulning af et fjernvarmeprojekt – er et rigtig dårligt tidspunkt, at der samtidig er blevet stillet spørgsmålstegn ved økonomien i Tårnby Forsyning.
»Jeg kan godt have det lidt sådan, at det her fjernvarmeprojekt er som at være med i et hækkeløb, hvor man skal forcere den ene bom efter den anden. Men sådan er vilkårene. Og det er også derfor, vi lægger det åbent frem for borgerne, hvad der sker. Og at nu skal vi lige give økonomien et ekstra tjek. For jeg vil vide, hvad der er op og ned. Vi har i kommunalbestyrelsen været enige om, at vi gerne vil udrulle fjernvarmen, hvis det er økonomisk rentabelt. Men hvis det ikke er det, skal vi jo ikke udrulle det,« siger Kenneth Gøtterup.
Ingen grund til bekymring – endnu
Borgmesteren understreger, at hverken han eller andre medlemmer af kommunalbestyrelsen tidligere har været bekendt med, at der skulle være bekymringer for Tårnby Forsynings økonomi og likviditet.
Så da han fik den mundtlige besked, bad han Tårnby Forsyning om en skriftlig redegørelse, og derudover talte han med Tårnbys borgmester, Allan S. Andersen, mens kommunalbestyrelsens medlemmer i Dragør Fjernvarmes bestyrelse indkaldte til ekstraordinært bestyrelsesmøde for at finde ud af, hvad der var grund til bekymringen.
Resultatet af den korte, men intensive proces henover de sidste to uger, er blevet en liste med såkaldte »opmærksomhedspunkter«, som revisionsfirmaet PwC nu skal undersøge til bunds.
Men hvordan skal borgerne tolke sådan en økonomisk undersøgelse i sidste time andet end bekymrende og som et tegn på, at det her kan udvikle sig til en ny Odsherred-sag?
»Jeg synes ikke, borgerne skal være bekymrede, før vi har rapporten. Det er sådan, jeg vælger at se på det. Lad os se, hvad den siger, og så tager vi stilling. Er der overhovedet problemer? Er der problemer, som kan løses? Eller er der problemer, vi ikke kan løse? Og vi vil aldrig kunne få en Odsherred-sag, netop fordi vi ikke har givet lånegarantier til Tårnby Forsyning, så de kunne begynde anlægsarbejdet, før vi vidste, om der var tilslutning nok, og økonomien var på plads. Vi kommer ikke – som Odsherred – til at stå med en kæmpe gæld, hvis fjernvarmeprojektet ikke kan udrulles,« lyder det fra borgmesteren.
Selv om han ikke synes, at usikkerhed omkring økonomien i projektet er lige den brik, fjernvarmepuslespillet står og mangler, holder han fast i at være optimistisk. Hækkeløb eller ej.
»Vi må smøge ærmerne op og arbejde lidt mere, « konkluderer han.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Tårnby Forsyning til denne artikel inden avisens deadline.
Ny dato for fjernvarmefrist: 1. juli
Du har nu til og med den 30. juni til at beslutte dig for, om du skal melde dig til fjernvarme. Det har kommunalbestyrelsen fastlagt i samarbejde med Dragør Fjernvarme og Centralkommunernes Transmissionsselskab (CTR).
At udskyde tilmeldingsfristen sker som en konsekvens af, at en afgørelse fra Energiklagenævnet har betydet, at borgere i Dragør alligevel kan få tilbud om fjernvarme på abonnement.
Fjernvarme på abonnement var også med i det oprindelige fjernvarmeprojekt for Dragør, men måtte tages ud, fordi Forsyningstilsynet sidste år bestemte, at sådan en ordning var ulovlig.
Men fordi Energiklagenævnet netop har omgjort denne afgørelse, er abonnementsordningen igen på banen.
Derfor får borgerne i Dragør altså lige lidt ekstra betænkningstid, så de kan sætte sig ind i, hvad det vil sige at få fjernvarme på abonnement til omkring 3500 kroner om året i stedet for at skulle lægge 50.000 kroner til et fjernvarmeanlæg.
»Jeg er rigtig glad for, at privatkunderne nu alligevel kan tilbydes abonnementsordningen, som oprindeligt var en del af fjernvarmeprojektet, og som mange borgere har efterspurgt. Det gør fjernvarme mere tilgængelig og økonomisk overkommelig for den enkelte« siger borgmester Kenneth Gøtterup (C) i en pressemeddelelse.
Status på tilmeldingsprocenten til fjernvarme er i øvrigt, at der mandag den 26. maj var indgået kontrakter om fjernvarme svarende til 33 procent af varmeforbruget. Man skal op på 65 procent, før fjernvarmeprojektet er økonomisk rentabelt.