Hvis et gymnasium får flere ansøgere, end der er elevpladser, sorterer man ansøgerne efter, hvem der har kortest vej og transporttid til gymnasiet. Om man får sin førsteprioritet til gymnasium opfyldt, afhænger altså af, hvor man bor.
For Dragørs unge har det flere gange betydet, at meget få har fået opfyldt deres ønsker, fordi de ikke bor tæt på et gymnasium. Der vil altid være mange andre elever, som bor tættere på for eksempel Tårnby Gymnasium & HF eller Ørestad Gymnasium, end de selv gør.
Det har de unge i Dragør protesteret over, og det har kommunalbestyrelsen med borgmester Kenneth Gøtterup (C) også kritiseret både i medierne og på Christiansborg.
Senest sendte Økonomiudvalget et brev til Folketingets Ombudsmand og bad ham gå ind i sagen. Der har nemlig tidligere været vedtaget særordninger for elever – blandt andet fra Stevns i forhold til Køge Gymnasium – så unge fra et bestemt område ikke automatisk kom bagerst i køen.
Peger på regionen
Folketingets Ombudsmand har dog valgt at sende Dragør Kommunes brev videre til Børne- og Undervisningsministeriet, der i et længere brev henviser til en lang række punkter, som kort fortalt understreger, at loven er, som den er – og det bliver der ikke umiddelbart ændret ved.
I brevet lyder det, at aftalepartierne bag de eksisterende regler er enige om, at håndtering af ansøgere til de gymnasiale uddannelser har det formål i videst muligt omfang at opfylde ansøgernes førsteprioritet, at understøtte en bred geografisk dækning samt at understøtte en balanceret elevsammensætning på de få institutioner rundt om i landet, hvor elevsammensætningen giver anledning til faglige, pædagogiske eller sociale udfordringer.
Ministeriet understreger dog også, at regionerne skal have mulighed for at fastsætte supplerende lokale regler til håndtering af ansøgere i forhold til visse lokale udfordringer.
Dermed peger de også på en mulig løsning, hvis politikerne i en kommende storregion for Sjælland, Lolland, Falster, Møn og Amager kan finde flertal til at beslutte en undtagelse for Dragørs unge. Og borgmester Kenneth Gøtterup har allerede sendt et brev afsted til den nuværende Region Hovedstaden og bedt regionsrådsformand Lars Gaardhøj (A) om at tage stilling til problematikken.
Dragør presser regionen for et møde
»Jeg er rigtig glad for, at jeg fik opbakning fra kommunalbestyrelsen til, at Dragør kommune har indbragt sagen for ombudsmanden. For nu har ministeriet forholdt sig til sagen endnu en gang, og det er blevet tydeliggjort, at regionen kan lave særregler a la den, der var i Faxe og Stevns. Det har ikke været muligt at have denne dialog med regionen om dette tidligere,« forklarer Kenneth Gøtterup til Dragør Nyt.
Hans første mail til regionen gav et svar om, at regionsrådsformanden først havde tid til et møde i december efter kommunal- og regionalvalget.
»Jeg har derfor kontaktet ham igen for at presse på for et hurtigere møde. For skal regionen ændre på reglerne, så skal vi i gang nu, så det kan ske fra næste år. Tiden går, og vi har ikke tid til at udsætte møderne,« lyder det fra Kenneth Gøtterup.
Selvom flere elever fra Dragør i år end sidste år fik opfyldt deres førsteprioritet i forhold til gymnasievalg, har han ikke hænderne oppe over hovedet. Han mener nemlig, at der kun er tale om en stakket frist.
»For vi er stadig omfattet af de nuværende regler om afstand, og derfor er vores tildeling fuldstændig afhængig af ansøgermønstret fra de andre kommuner, og det er netop dét, vi skal have ændret. Jeg har fulgt denne sag i flere år og presset på, og det er jo bevist, at vi kan få ændret reglerne. Så nu skal det sidste pres lægges for, at regionen får ændret reglerne,« siger borgmesteren.