Område i Dragør skal indgå i det danske luftforsvar

Aflandshage bliver beredskabsområde for det nye jord- til luftforsvarssystem, der skal forsvare Danmark mod fjender udefra.

T
Af Tim Panduro
| | 2 min læsetid
Område i Dragør skal indgå i det danske luftforsvar
NASAMS-systemet skal ikke stå i Dragør i det daglige, men Aflandshage er blevet beredskabsområde, hvor det kan operere fra. Foto: Casper Brock, Forsvaret/Forsvarets Mediearkiv

NASAMS-systemet skal ikke stå i Dragør i det daglige, men Aflandshage er blevet beredskabsområde, hvor det kan operere fra. Foto: Casper Brock, Forsvaret/Forsvarets Mediearkiv

Natur- og militærområdet Aflandshage, der ligger på strækningen efter Søvang og ud mod Kongelunden, skal være såkaldt beredskabsområde for de norskproducerede mobile missilsystemer NASAMS. Det skriver Forsvarsministeriet i en pressemeddelelse.

Systemet er blevet indkøbt for at forsvare Danmark mod fjendtlige angreb med fly, missiler og droner – og afslutter en godt 20-årig periode uden jord- til luftbaseret forsvar i Danmark.

NASAMS-systemerne kommer til at have fast base på Flyvestation Skalstrup nær Roskilde samt på Flyvestation Tirstrup på Djursland. Der bliver oprettet beredskabsområder i Skrydstrup i Sønderjylland og altså på Aflandshage i Dragør.

Præcis hvad begrebet beredskabsområder omfatter, og om det vil kunne mærkes i nærområdet, er ikke oplyst af Forsvarsministeriet. Ministeriets presseafdeling henviser til Forsvarskommandoen, der ikke er vendt tilbage på Dragør Nyts henvendelse om placeringen før avisens deadline.

Det fremgår dog af meldingen på forsvarets hjemmeside, at de daglige operationer og træning skal foregå i Tirstrup og Skalstrup.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER