Omstridt byggeri kan blive mindre

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Omstridt byggeri kan blive mindre
Thomas Arnbo er stærkt bekymret over byggeriet. Foto: Tim Panduro

En stor, planlagt om- og tilbygning af Dragørhjørnet bliver muligvis lidt mindre.

I hvert fald har et flertal bestående af Socialdemokraterne, De Konservative og Venstre vedtaget, at forvaltningen skal være ekstra opmærksom på, hvordan man kan reducere højde, omfang eller lave andre nabovenlige ændringer ved en planlagt rækkehusbebyggelse i gården bag den markante blå bygning på hjørnet af Kirkevej og Stationsvej.

Ændringen skal lægge op til en dialog med ejeren om tilpasninger til projektet, der endnu ikke er lokalplanlagt og derfor stadig ikke er endeligt besluttet.

En gruppe naboer har flere gange givet udtryk for deres bekymringer over byggeriet – blandt andet her i Dragør Nyt og på møder med både borgmesteren og By-, Miljø- og Klimaudvalget.

Thomas Arnbo, der som nærmeste nabo frygtede for planerne, som ifølge de første udkast ville give en fem–seks meter høj mur et par meter fra hans vinduer på Stationsvænget, er glad for den ny beslutning.

»Det er jo positivt, at vores møde med politikerne i BMKU (By-, Miljø- og Klimaudvalget, red.) har gjort indtryk. Jeg håber at det, at de har bedt forvaltningen om at gå i dialog med Bastionen Ejendomme om at reducere højden og omfanget af rækkehusene i baggården, er et udtryk for, at politikerne godt nu kan se, at det er helt i hegnet at bygge de rækkehuse i to etager i baggården direkte i skel ind mod os naboer, med de voldsomme skyggegener det medfører,« skriver han blandt andet i en mail til Dragør Nyt.

»Vigtigt med flere boliger«

Formanden for udvalget, socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber, kalder møderne med naboerne og beboere i selve ejendommen for »gode og konstruktive.«

»Det er vigtigt med flere boliger, når vi ser på befolkningsprognoserne for Dragør. Så jeg synes, at projektet vil gøre noget godt, men hvis det kan laves i en mindre skala, så det generer mindre, håber jeg, at vi kan finde en løsning, alle kan være med på,« siger han.

Mathias Fabricius, der er direktør for Bastionen Ejendomme, der ejer Dragørhjørnet, fortæller i en mail, at man i forvejen har gjort sig overvejelser om at tilpasse projektet.

»Det er jo ikke mig selv, men rådgivere, arkitekter og ingeniører, der sidder med udarbejdelse af projektet, så jeg kender endnu ikke til de påtænkte tilpasninger. Men i tråd med By-, Miljø- og Klimaudvalgets møde har vi i noget tid haft fokus på de forhold, som de nu også har bedt forvaltningen om at have særlig opmærksomhed på,« skriver han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER