Oppositionen er delt i økonomi-spørgsmål

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Oppositionen er delt i økonomi-spørgsmål
Politikere og forvaltning skal på kursus i samarbejde og udvikling. Foto: Freja Bundvad

Venstre, Konservative og Socialdemokratiet var allerede inden kommunalbestyrelsesmødet rørende enige om at vedtage, at der skal laves en budgetvurdering for de næste 8–10 år, som skal lægges til grund for de næste års budgetter – og for hvordan man optager og indfrier lån. Dermed kunne de også uden problemer vedtage det.

Men hvad mener oppositionen om at forsøge at vurdere og planlægge økonomien så langt frem i tiden? Liste T stemte nej til dele af forslaget, mens SF stemte ja.

»Man vil gerne agere den snusfornuftige finansminister og have styr på det berømte økonomiske råderum. Men … alle kommuner ved, at der er besluttet en tidsplan for et nyt tilskuds- og udligningssystem med ikrafttræden i 2029. Derfor er det en umulig opgave at sætte administrationen på. Med andre ord – det er en håbløs opgave, når man ikke kender indtægter og udgifter,« lyder det fra Peter Læssøe fra Liste T.

T: Borgerne kommer til at betale

Han mener, borgerne kommer til at betale en pris, hvis økonomien bliver styret efter en så langsigtet plan, som ifølge ham vil være alt for usikker.

»Med Konservative ved magten, så betyder det konkret, at servicen i kommunen sættes ned, og at de svageste borgere i kommunen går en hård tid i møde. Denne noget dramatiske udlægning beror på min erfaring med, at borgmesteren økonomisk præsterer altid at være defensiv,« uddyber Peter Læssøe, der mener, at når man kommer med for pessimistiske bud på fremtidens økonomi betyder, så bliver man handlingslammet.

Han mener, at staten med låneramme, anlægsramme og serviceramme i forvejen minimerer kommunernes handlekraft, og at man derfor ikke så langt ud i fremtiden kan spå om, hvilke penge Dragør Kommune overhovedet får mulighed for at bruge.

Liste T stillede derfor på kommunalbestyrelsesmødet et forslag, der gik på at låne 20 millioner kroner allerede i år, fordi man ikke kan vente på staten – ikke mindst for at komme i gang med kystsikring og havneudvidelse med det samme. Et forslag, der dog blev nedstemt.

SF: Glem ikke nutiden

SF synes til gengæld, det er meget fornuftigt at kigge i krystalkuglen – med tanke på de store investeringer, der venter forude.

»Vi har en demografi, der ændrer sig. Vi har kystsikring og havneudvidelse at tænke på. Så der er ikke rigtig nogle grunde til ikke at prøve at få forvaltningen til at lave en gennemgribende oversigt over, hvad vi kan forudse. Vi ved udmærket godt, at der kan ske noget om et år, der gør, at tingene ser anderledes ud. Men lad os se på det, vi ved nu og tage højde for, om der skal lægges mere i kassen, om der skal lånefinansieres, eller hvad der skal,« lyder det fra Leif Nielsen fra SF.

Han forklarer dog, at SF hele tiden vil blive ved med at minde om, at det er godt at planlægge for fremtiden, men at man ikke må glemme nutiden.

»Dragør Kommune har jo en pæn pengekasse. Det er fornuftigt nok. Men når vi taler om, hvor meget vi skal spare op for at gardere sig os til fremtiden, skal vi huske, at det nære velfærdsområde også skal fungere i dag, i morgen og til næste år. Vi skal huske hverdagen. For vi skal have bunden til at fungere, før vi kan bygge op i luften,« siger Leif Nielsen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER