Januar og især februars kraftige snefald den 6. og 9. februar har betydet, at mange borgere i Dragør Kommune ikke har fået hentet affald.
Faktisk er hele 4.174 affaldsbeholdere ikke blevet tømt til tiden mellem den 1. januar og 20. februar. Og mandag den 23. februar lød meldingen fra kommunen, at der fortsat er steder, hvor affald ikke er blevet hentet som planlagt på grund af sne og is.
»ARC (selskabet, der står for at hente affald i Dragør, red.) kan kun tømme affald, hvis det kan ske sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det betyder blandt andet, at renovationsmedarbejderne skal kunne trække en 240 liters beholder på hjul sikkert hen til skraldebilen og tilbage igen. Hvis veje og adgangsforhold er dækket af sne og is eller ikke er ryddet og gruset, kan tømning ikke gennemføres,« lyder det fra Jesper Horn Larsen, chef for Center for Plan, Teknik og Erhverv i et skriftligt svar til Dragør Nyt.
Borgere over hele kommunen ramt
Affaldstømningen har været udfordret en lang række steder. Men ifølge kommunen drejer det sig blandt andet om flere steder i Dragør Gamle By, næsten hele Søvang, Strandløkken, Vesterled, Sophus Falcks Allé, Thimandsvænget, Ndr. Strandvej, Nordstrands Allé, D. B. Dirchsens Allé, Poppelvej, Akacievej, Hvidtjørnen og Strandjægervej.
Ifølge Jesper Horn Larsen har ARC kørt ekstra for at indhente det forsømte. Men nogle steder, er adgangsforholdene endnu ikke gode nok.
I sidste uge blev der derfor etableret en midlertidig ordning, hvor borgere kan aflevere mad- og restaffald på genbrugspladsen i Dragør eller på Kirstinehøj i Tårnby.
Nødordning krævede særtilladelse
Jesper Horn Larsen forklarer, at der er flere grunde til, at det tog noget tid at få denne nødordning på plads.
»I første omgang så vi tiden og vejrudviklingen an i dialog med ARC, da vi forventede, at sneen ville forsvinde relativt hurtigt. Da sne og is imidlertid blev liggende længere end forventet, vurderede vi, at der var behov for en midlertidig løsning. Ordningen kræver dispensation fra affaldsreglerne, da restaffald normalt ikke må afleveres på genbrugspladser. Det tog to dage at få dispensationen på plads og yderligere en dag at etablere de nødvendige faciliteter. Ordningen blev iværksat den 18. februar,« skriver han.
Få gang i skovl og salt
Dragør Kommune har ansvaret for at rydde de kommunale veje, mens borgere selv skal rydde på private veje og private fællesveje. Og her har det til tider knebet med at få salt og sneskovl i gang.
»Overordnet har mange borgere været gode til at rydde sne. Men der har særligt på mindre veje været steder, hvor utilstrækkelig snerydning har forhindret tømning. Vi opfordrer fortsat til, at adgangsveje ryddes samt gruses eller saltes af hensyn til medarbejdernes sikkerhed,« forklarer Jesper Horn Larsen, der regner med, at situationen snart normaliseres, nu hvor sne og is er ved at smelte.