Når skoleåret begynder igen, starter mange børn i skole for allerførste gang. Dragør Kommune opfordrer derfor trafikanter til at vise ekstra hensyn på skolevejene. Det sker som led i den landsdækkende kampagne »Børn på vej«, som kommunen deltager i sammen med Rådet for Sikker Trafik og en lang række andre kommuner.
Ifølge borgmester Kenneth Gøtterup skal kampagnen minde både bilister og cyklister om at sætte farten ned og tage særligt hensyn i morgentrafikken:
»Vi har generelt gode forhold omkring vores skoler, men det handler også om adfærd – om at lette foden fra speederen og vise hensyn,« udtaler han i en pressemeddelelse fra Dragør Kommune.
Kampagnen løber den 11.–31. august, og plakater med budskabet vil være synlige ved skolerne. Politiet støtter op med fartkontroller enkelte steder i kommunen.
Samtidig opfordrer kommunen til, at forældre øver skolevejen sammen med deres børn – både til fods og på cykel. Henrik L. Kjærsvold-Niclasen, formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget, understreger, at det kræver øvelse for børn at færdes sikkert i trafikken:
»Brug gerne turen til og fra skole og sfo til at træne trafik. En dag skal dit barn tage turen uden dig,« siger han.