Kritikken fra den tidligere nattevagt Lars Lennart Jensen er ikke ny for ledelsen på Enggården. Ifølge Enggårdens øverste leder, Malene Højsted Kristensen, blev flere af hans synspunkter inddraget i den proces, som i marts 2025 førte til en politisk vedtaget udviklingsplan for plejehjemmet.
»Hans synspunkter er del af en bredere bekymring, som blev rejst i efteråret 2024 og førte til et politisk ønske om en ekstern konsulentanalyse,« oplyser Malene Højsted Kristensen i et skriftligt svar til Dragør Nyt.
I starten af 2025 deltog Lars Lennart Jensen i et møde med centerchef Bibi Asklund og Malene Højsted Kristensen som opfølgning på hans whistleblowerhenvendelse. På dette tidspunkt var MUUSMANNs analyse netop offentliggjort, og arbejdet med en ny udviklingsplan var under forberedelse.
»Det kan ikke umiddelbart genkendes, at der blev tegnet et glansbillede af forholdene, men der blev talt om forhåbninger og planer for fremtiden – forhåbninger og planer, som Lars på mødet anerkendte,« skriver Malene Højsted Kristensen i en mail til Dragør Nyt.
Uacceptabelt – og håndteret
Flere af de eksempler, som Lars Lennart Jensen beskriver som omsorgssvigt, herunder fravær af smertelindring og fratagelse af nødkald, blev ifølge centerlederen taget alvorligt.
»De forhold, som Lars beskriver, er på ingen måde acceptable. De er efterfølgende håndteret både personalemæssigt og strukturelt.«
Hun tilføjer, at hændelsen ikke blev indberettet som en utilsigtet hændelse, men at der siden er sat fokus på at styrke medarbejdernes brug af indberetninger som grundlag for forbedringer. En konkret sag om smertelindring førte til en forbedringsindsats både i den berørte afdeling og på hele Enggården.
Henvendelser tages seriøst
Ifølge Lars Lennarts Jensen førte hans interne og eksterne henvendelser ikke til konkrete ændringer. Malene Højsted Kristensen skriver, at alle henvendelser i dag behandles seriøst – og erkender, at sager af personalemæssig karakter kan tage tid.
»Vi har i foråret haft en indsats for at sikre flere indberetninger om utilsigtede hændelser – for at vi sammen med medarbejderne kan igangsætte forbedringsindsatser, som kan få os på rette vej igen,« forklarer hun.
Hun fremhæver også, at der siden maj har været struktureret opfølgning på de svageste beboere i alle afdelinger med deltagelse af centersygeplejersker, og at der arbejdes med at styrke dokumentationen i det daglige arbejde.
Arbejdsmiljø er en kendt udfordring
Centerlederen bekræfter, at der har været arbejdsmiljøproblemer – også i nattevagtsgruppen, hvor Lars Lennart Jensen arbejdede indtil udgangen af juni.
»I april og maj blev der sat en ekstra nattevagt ind for at dække ferie og sygdom og skabe bedre pleje og omsorg om natten,« skriver hun.
Der er gennemført møder med nattevagtsgruppen, og endnu et møde er planlagt til efteråret. Ifølge Malene Højsted Kristensen har en stor del af personalet været ansat i flere år, og der arbejdes løbende med rekruttering og fastholdelse.
»I MUUSMANN-rapporten fremgår det også, at der er udfordringer omkring arbejdsmiljøet, som både angår muligheden for faglig udvikling, arbejdsbelastning, modtagelsen af nye medarbejdere og det personalemæssige arbejdsmiljø. Dette er forhold, der arbejdes med jævnfør udviklingsplanen.«
Kritikken fra Lars Lennart Jensen om, at ledelsen maler et glansbillede af forholdene på Enggården, afvises af centerlederen:
»Vi kan ikke genkende billedet af, at der males et glansbillede. Der tales åbent om udfordringer og løsninger – også omkring initiativer, som kan bidrage til et godt arbejdsmiljø,« afslutter Malene Højsted Kristensen.