Politikere accepterer regning og risiko for skatepark

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Politikere accepterer regning og risiko for skatepark
Arkitekterne bag forventer, at skateparken kan tage sig cirka sådan ud.

Dragør Kommune skal stå for vedligehold af den kommende Dragør Skatepark på havnen – og skal også betale for at fjerne anlægget, hvis det mod forventning viser sig ikke at være lovligt opsat.

Det har politikerne i Økonomiudvalget besluttet på udvalgets møde torsdag.

Foreningen Dragør Skatepark har gennem flere år samlet penge ind til skateparken, der kommer til at ligge, hvor den nuværende skatebane ligger, men på et lidt større område. Foreningens planer har været omstridte – men har også fået stor opbakning, både politisk og i en høringsproces hos borgerne.

Nu er det kommet så vidt, at der skal søges om byggetilladelse. Det er nødvendigt, fordi nogle af fondsbevillingerne ellers risikere at udløbe. Men byggeriet kommer ikke uden risiko.

Da Dragør Kommune lavede lokalplan, var det efter en afgørelse om, at der ikke skulle laves en miljøvurdering, men alene en miljøscreening – der er en noget mindre model. Den afgørelse er blevet påklaget til Planklagenævnet, der kan omgøre den – og det kan gøre et opført byggeri ulovligt. Det er dog usandsynligt, vurderer Dragør Kommunes administration.

Selv hvis Planklagenævnet kræver en miljøvurdering, vil det ikke få anden effekt end en forsinkelse i sagsbehandlingen, vurderer fagfolk i Dragørs afdeling for Plan og Teknik. Der er dog en lille risiko for, at en miljøvurdering vil vise, at hele eller dele af anlægget skal fjernes. Det vil koste omkring 600.000 kroner. De penge har foreningen ikke – og nu har politikerne valgt at tage udgiften, hvis den mod forventning dukker op. Hvor pengene i så fald skal komme fra, er ikke afgjort.

»Såfremt situationen mod forventning måtte opstå, vil finansieringen blive anvist efterfølgende på baggrund af konkrete beregninger af omkostningerne forbundet med en eventuel bortfjernelse,« hedder det i sagsfremstillingen, der blev godkendt af politikerne.

Ved samme lejlighed blev det besluttet, at Dragør Kommune skal overtage ejerskabet – og dermed også forpligtelser for vedligehold – når skateparken er bygget færdig. Selve byggeriet er finansieret af fonde.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER