Politikere afliver undersøgelse af sammenlægning med Tårnby

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Politikere afliver undersøgelse af sammenlægning med Tårnby
Flemming Blønd kalder det taktløst at bryde budgetaftalen – og mener, at der er tale om frygt for at miste de politiske taburetter. Foto: TorbenStender

Normalt venter man til efter begravelsen med at dele arven.

Men Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget tog tirsdag i sidste uge forskud på løjerne, da det sløjfede en undersøgelse af fordele og ulemper ved en kommunesammenlægning med Tårnby Kommune.

De 700.000 kroner, som var sat af til undersøgelsen, skal i stedet bruges til delvist at dække et underskud på 1,1 millioner kroner på plejecenteret Enggården.

Undersøgelsen var Sydamagerlistens mest markante fingeraftryk på årets budgetforlig, men den forsvinder nu – endnu før, at listens enlige medlem af kommunalbestyrelsen fratræder sin post til nytår, efter at listen ikke har fået stemmer nok til at beholde sit mandat.

Underskuddet på Enggården skyldes fejlagtige budgetter over indtægter og øgede udgifter til blandt andet sygeplejeudstyr.

Siden 2023 har Dragør Kommune opereret med en firetrinsmodel, hvor underskud først skal søges dækket på institutionen, så inden for sektoren, derefter inden for udvalget og endelig på tværs af alle kommunale sektorer.

»Hvis vi dækkede overskridelsen ind fra kassen, ville vi overskride servicerammen, og det må vi ikke som kommune. Så det eneste ansvarlige var at finde midlerne inden for det afsatte budget,« siger Nicolaj Bertel Riber (A), der er formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget.

De første 400.000 kroner af underskuddet bliver dækket ind fra en midlertidig ældrepulje. Undersøgelsen af kommunesammenlægningen ligger helt ude i fjerde trin af firetrinsmodellen, mens ældrepuljen ligger i trin to og størrelsesmæssigt har penge nok til akkurat at kunne dække budgetoverskridelsen på Enggården. Men det var alligevel ikke en mulighed, vurderer Nicolaj Bertel Riber.

»Hvis vi brugte hele ældrepuljen, ville der ikke være plads til andre initiativer på ældreområdet. De penge skal nok få ben at gå på.«

Tryg

Socialdemokratiet var også partner i årets budget, men det giver ikke Nicolaj Bertel Riber frygt for, at partiets egne aftryk i budgettet kan blive fjernet.

»Vi sidder jo stadig i kommunalbestyrelsen efter nytår,« siger han.

Efter nytåret er magtbalancen dog en anden.

I denne byrådsperiode har Dragørs konservative borgmester, Kenneth Gøtterup, været afhængig af mandater fra enten Venstre eller Socialdemokratiet for at have flertal. Men Det Konservative Folkeparti gik så meget frem til valget, at partiet reelt kan føre sin egen politik. Dermed er de andre partiers stemmer ikke længere så nødvendige – selv m Venstre og Socialdemokraterne fortsat er en del af den konstitueringsaftale, der står bag borgmesteren.

»Der er et ønske om et bredt samarbejde hen over midten i konstitueringsaftalen,« siger Nicolaj Bertel Riber.

»Vi har forpligtet hinanden, så jeg er fuldt tryg.«

»Bange for taburetterne«

»Det er et brud på budgetaftalen, og det er ret respektløst.«

Flemming Blønd, Sydamagerlisten


Flemming Blønd, der fortsat er medlem af kommunalbestyrelsen for Sydamagerlisten frem til nytår, er ikke overrasket over, at aftalen bliver afblæst. Men han er overrasket over timingen.

»Jeg havde nok forventet, at det ville ske til næste år, men det er utroligt, at de gør det allerede nu. Det er et brud på budgetaftalen, og det er ret respektløst. Vi er ikke engang kommet ind i 2026 endnu,« siger han.

»En analyse vil efter al sandsynlighed vise, at der vil være klare fordele – både økonomisk og kompetencemæssigt – ved en sammenlægning med Tårnby. Men jeg er selvfølgelig godt klar over, at ingen i kommunalbestyrelsen ønsker denne analyse, fordi de risikerer at miste deres taburetter,« lyder udlægningen fra Flemming Blønd om årsagerne til, at undersøgelsen bliver opgivet.

»Borgmesteren siger, at han vil undersøge mulighederne for at udvide samarbejdet med Tårnby,« lyder det fra Flemming Blønd med henvisning til et interview med Kenneth Gøtterup i sidste uges udgave af Dragør Nyt.

»Det er i og for sig fornuftigt nok. Men det, som vi kalder samarbejde med Tårnby, betyder blot, at vi får Tårnby til at udføre endnu flere opgaver for os. Du samarbejder jo heller ikke med Føtex, fordi du handler der. I dag betaler vi allerede 25 millioner kroner til Tårnby. Vi betaler, og Tårnby bestemmer.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER