Usædvanligt store beløb for en lille kommune var i spil, da kommunalbestyrelsen torsdag skulle forholde sig til en helhedsplan for en flerårig renovering af den almene boligafdeling Engparken i Dragør.
642 millioner kroner lyder regningen på – og selvom pengene ikke skal komme fra kommunekassen, skal kommunen alligevel godkende beløbet, fordi kommunen skal stille med en garanti på 48,5 millioner kroner.
Sagen er en del af en årelang saga.
Kommunen godkendte i 2021 renoveringer for 407 millioner kroner, men det beløb er siden steget betragteligt – dels på grund af almene prisstigninger, dels fordi der er blevet lagt endnu flere opgaver ind i det omfattende projekt.
Sagen er blevet gransket usædvanligt grundigt af politikere og administration, fortalte borgmester Kenneth Gøtterup (C) på kommunalbestyrelsens møde.
»Den har været behandlet over flere gange i Økonomiudvalget. Vi har ikke erfaring med helhedsplaner. Det er en kompleks sag, så vi har ønsket at få belyst, om vi er kommet hele vejen rundt og overholder alle regler,« sagde han og henviste til, at der senest er lavet et supplerende notat fra Kammeradvokaten og en rapport fra en ekstern rådgiver.
Sydamagerlistens Flemming Blønd udtrykte som den eneste bekymring for, om sagen er godt nok belyst.
»Det er en meget kompleks sag. I min optik er det den vigtigste på dagsordenen. Vi har trængt os op i et hjørne, og vi har brugt meget energi på den, men der er for mange advarselslamper,« sagde han og nævnte, at kvadratmeterprisen på renoveringen er så høj, at den er større end ved nybyggeri.
Lisbeth Dam Larsen fra Moderaterne er arkitekt og fortalte sine byrådskollegaer, at hun gennem 15 år har arbejdet med helhedsplaner.
»Jeg synes, at vi skal ønske Engparken tillykke,« sagde hun og italesatte en bekymring fra Flemming Blønd om, at kommunen kunne blive ramt økonomisk.
»Vi bliver ikke gjort økonomisk ansvarlige. Det kommer ikke til at ske,« sagde hun.
Projektet er godkendt af et flertal af beboerne, og det blev også godkendt af hele kommunalbestyrelsen med undtagelse af Sydamagerlisten og socialdemokraten Ole Hansen. Han bor i Engparken og er medlem af bestyrelsen, hvorfor han blev sendt uden for døren under behandlingen i byrådssalen.