Selvom et stort flertal på 11 ud af 15 politikere stemte et forslag om tilskud på op til 2.500 kroner til robotstøvsugere igennem på sidste kommunalbestyrelsesmøde inden sommerferien, foregik det ikke uden politiske sværdslag.
Beløbet var ikke den store anstødssten – men fra liste T og Moderaterne blev der udtrykt frygt for, at visiteringen til støvsugerne ville basere sig på administrative beslutninger og ikke reelle vurderinger af de ældres behov.
Nicolaj Bertel Riber, formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget og socialdemokrat, åbnede ballet med sin udlægning af, hvorfor Socialdemokratiet sammen med Venstre og Det Konservative Folkeparti har stillet forslaget om robotstøvsugere.
»Vi bliver grundlæggende lidt færre mennesker i Dragør hen over de næste ti år, men på ti år stiger befolkningen over 85 år med 83 procent i kommunen. Samtidig viser tal fra fagforeningen FOA, at vi i samme periode kommer til at mangle 23.000 folk i ældreplejen i Danmark. Hvis vi skal have en ældrepleje, der hænger sammen med vore grundlæggende værdier, skal vi gøre noget anderledes. Den ny ældrelov lægger op til, at vi kan yde tilskud til robotstøvsugere. Når vi kan det, skal vi gøre det,« sagde han blandt andet.
Forslag om fravalg
Lisbeth Dam Larsen fra Moderaterne erklærede, at der »ikke er noget i vejen med robotstøvsugere, hvis borgerne vil have det«. Derefter tilføjede hun et stort men:
»Der er stor modstand hos mange ældre. Det er ikke alle lejligheder, der egner sig lige så godt til robotstøvsugere, som visitationen synes, og når borgerne bliver ældre og ældre, kan de ikke finde ud af at styre den. Flere ser dårligt og er bange for at falde over det dyr, der kravler rundt i deres stuer,« sagde hun og stillede et tillægsforslag – som er en mulighed, politikerne i kommunalbestyrelsen og de forskellige udvalg altid har – om, at de ældre har ret til at fravælge robotstøvsugere.
Peter Læssøe fra liste T takkede omgående for forslaget og erklærede sig lodret uenig i forslaget fra Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialdemokratiet.
»Forslaget starter med, at den nuværende praksis med visitation til robotstøvsugere fortsætter. Hidtidig praksis er, at borgerne ikke har reel medbestemmelse på, hvorvidt de ønsker en robotstøvsuger,« sagde han.
»Ældreloven træder i kraft den 1. juli, og allerede fra dag et begår vi en fejl, hvis forslaget vedtages i dag. Ældreloven bygger på en værdibaseret tilgang hvor livskvalitet og værdighed er i centrum. Den bygger på tre bærende værdier; selvbestemmelse for borgerne, tillid til medarbejdere og ledere og samspil med pårørende og civilsamfundet. Det, vi beslutter i dag, er direkte økonomitænkning, der vinder over værdighed for borgerne.«
»Vi skal ikke være så bange«
Den svada kom ikke til at stå uimodsagt.
»Vi skal ikke være så bange for fremtiden og de muligheder, der er. Det er klart, at der skal tages individuelle hensyn til den enkelte og de udfordringer, der kan være i hjemmet. Vi propper dem ikke bare ned i ældres hjem, men det er et fact, at vi skal prioritere i fremtiden, og hvis ikke vi ser muligheder og løsninger, står vi et meget skidt sted om ganske få år,« sagde Trine Søe fra Det Konservative Folkeparti.
Ved afstemningen blev forslaget om robotstøvsugertilskuddet stemt igennem – kun liste T og Moderaterne stemte imod.
Moderaternes tillægsforslag om, at ældre skulle kunne afvise robotstøvsugere, blev afvist. Her var det kun liste T og Moderaterne, der stemte for.