Når den ny kommunalbestyrelse træder sammen ved årsskiftet, bliver det med en skærpet tone og flere krav til lufthavnen – med større fokus på natteflyvninger, luft- og støjforurening og pres på de nationale politikere på Christiansborg.
Det er i hvert fald billedet, man står tilbage med efter et valg- og debatmøde på Dragør Skole onsdag aften.
Her havde Liste T inviteret politiske medspillere og modstandere til at debattere de udfordringer, der følger med naboskabet til lufthavnen. Ikke mindst i forbindelse med den udvidelse inden for det nuværende areal, der allerede er i gang, og som har 40 millioner årlige passagerer som endemål i 2050.
Svær at bremse
Den udvidelse er ikke til gavn for Dragør, hed det fra et stort set enigt panel. Men den er svær at bremse, påpegede flere.
»Vi kan sidde her med en holdning om, at lufthavnen ikke skal vokse, men det kommer til at ske alligevel, for lufthavnen er udpeget til vækstmotor,« hed det fra den konservative Jan Madsen, der foruden at være kommunalbestyrelsesmedlem også repræsenterer Dragørs kommunalbestyrelse i lufthavnens Dialogforum.
Han anviste en alternativ vej.
»Vi skal gå et spadestik dybere og tage fat i nogle af de udfordringer der er med støj og partikeludledning,« sagde han og uddybede senere, at det var nødvendigt at lægge pres på lufthavnen.
»Hvis man lægger sig ned, sker der ingenting. Det har de sidste mange år vist. Man har ikke udfordret nok, og vi har ikke brugt det politiske system nok.«
Pligt til at tale
To andre lokale medlemmer af dialogforummet var også repræsenteret i panelet; Venstres spidskandidat og nuværende kommunalbestyrelsesmedlem Henrik Kjærsvold-Niclasen og Sydamagerlistens Thomas Vibroe Wærling, der stiller op til valget.
»Det er svært at stå at sige, at udvidelsen er en god ide. Der er en masse mellemregninger, men der er en øvre grænse,« sagde Henrik Kjærsvold-Niclasen, der er Venstres spidskandidat og pegede på, at han og andre repræsentanter for de landsdækkende partier bør tale Dragørs sag i lufthavnsspørgsmålet over for landspolitikerne.
»Vi har en pligt til at tale med dem inde på Borgen,« sagde han, mens Thomas Vibroe Wærling fra den traditionelt mere lufthavnskritiske Sydamagerlisten udtrykte undren over, at en statsejet virksomhed som lufthavnen kan være så vækstorienteret.
»At en regering kan sætte profit over borgernes helbred og livskvalitet, forstår jeg slet ikke,« sagde han blandt andet.
»At en regering kan sætte profit over borgernes helbred og livskvalitet, forstår jeg slet ikke«
Thomas Vibroe Wærling, Sydamagerlisten
Ingen ultimative krav
Der var på forhånd lagt op til, at tonen på mødet skulle være kritisk. Repræsentanter fra Borgere mod Lufthavnsforurening, en Tårnbybaseret gruppe, der blev stiftet i 2019 for at bremse udviklingsplanen for Københavns Lufthavn og siden har arbejdet med blandt andet forureningsproblematikker, debat og indrapporteringer af gener fra lufthavnen, holdt et længere oplæg, inden debatten gik i gang.
»Jeg er fuld af beundring for, at I gør noget,« sagde den radikale spidskandidat Else Lykke Madsen til borgergruppen.
»Jeg tror ikke, vi kan gøre noget ved, at lufthavnen vokser. Jeg bor selv i Store Magleby, og det er rent ud sagt forfærdeligt, når flyene står og varmer op. Og jeg tror også, det er blevet værre, men det er måske noget, vi kan gøre noget ved.«
Morten Dreyer fra Dansk Folkeparti opfordrede til dialog frem for skarpe krav i Dialogforummet.
»Når man kigger referaterne igennem, kører man en hård linje med protest og knyttede næver. Men sådan går man ikke ind til en forhandling med en chef. Jeg savner, at man finder løsninger sammen med lufthavnen,« sagde han.
Moderaternes kandidat Lars Kiib Hecht kaldte også på samarbejde.
»Vi vil ikke gå til lufthavnen med ultimative krav.«
»Hvis man lægger sig ned, sker der ingenting«
Jan Madsen, Konservativt Folkeparti