Det er ikke just med et utvetydigt løfte om at løse udfordringer med forurening fra Københavns Lufthavn, der indgår i regeringsgrundlaget.
Men med ord om, at regeringen vil »Undersøge mulighederne for og tage initiativ til at mindske de forureningsmæssige gener for naboerne til Københavns Lufthavn med respekt for armslængdeprincippet for statens ejerskab af lufthavnen« har regeringen erkendt, at der kan være problemer, som der skal tages fat om.
Og det er et skridt i den rigtige retning at der lægges op til, at staten tager ansvar, mener borgmester i Dragør Kenneth Gøtterup, der som konservativ repræsenterer et parti, der på landsplan er i opposition til den nye regering.
»Det er positivt, at regeringen sætter dette på dagsordenen. Staten ejer lufthavnen og staten har også ansvaret for de rammer kommunerne har som miljømyndighed. Jeg har altid gået ind for, at vi får ordentlige og brugbare analyser, der bygger på faktuelle data. Og hvis der dokumenteres udfordringer, så er det også et statsligt ansvar at finde løsninger, og ikke kommunernes. Men vi samarbejder som kommune og medvirker til de forbedringer, staten ønsker. Så når regeringen sætter det på dagsorden, har jeg også en forventning om, at de vil være ærlige i forhold til eventuelle udfordringer og ikke mindst mulige løsninger. Jeg er i hvert fald klar til denne dialog,« skriver borgmesteren i et svar til Dragør Nyt.
Formanden for By- Miljø- og Klimaudvalget, socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber, er også begejstret for udmeldingen.
»Jeg er glad for, at de fire regeringspartier kigger på vores område og siger, at de vil gøre noget,« siger han.
»Det er skrevet med elastik, men jeg er sikker på, at der er ministre, som skal forfølge det. Jeg er meget positiv over, at der er et signal til Dragør og Tårnby om, at man forstår vores bekymring.«
Nicolaj Bertel Riber kalder lufthavnen »supervigtig«, men har selv bemærket, at lufthavnen fylder mere i området end tidligere.
» mange år havde jeg det sådan, at når folk brokkede sig, tænkte jeg, at de fleste vidste, at lufthavnen lå her, når de flyttede herud. Men de senere år har jeg selv oplevet, at noget har ændret sig. Det er ikke kun folks tolerancetærskel, der er blevet lavere. Samtidig er vi gennem årene blevet klogere på forureningsdelen. Udmeldingen fra regeringen kan være en løftestang til at finde konkrete initiativer. Det handler ikke om, hvorvidt vi skal have en lufthavn, men hvordan vi skal håndtere at have en stor international lufthavn i området.«
Lufthavn bakker fuldt op
Fra Københavns Lufthavn er tonerne også positive. Dragør Nyt har bedt om et interview, men har fået skriftlige svar fra Christian Poulsen, der er CEO i Københavns Lufthavn.
»Vi bakker fuldt op om regeringens ambitioner. Det er positivt, at regeringen sætter en klar retning og arbejder aktivt for at accelerere omstillingen af luftfarten,« hedder det fra Christian Poulsen.
»Luft- og støjforurening kan være til gene både for vores naboer og for alle os, der arbejder i lufthavnen. Vi har allerede et stort fokus på området og har taget en række initiativer for at mindske forureningen og generne mest muligt. Vi glæder os over den politiske opbakning og ambition om at finde nye løsninger, og vi ser frem til at bidrage konstruktivt i det videre arbejde.«
Christian Poulsen peger blandt andet på muligheden for at bruge alternative flybrændstoffer, der er nævnt andetsteds i regeringsgrundlaget med en bemærkning om, at man vil »arbejde for, at fremtidens fly flyver på grønne PtX-brændstoffer produceret i Danmark.«
PtX betyder Power to X, en proces, hvor strøm og vand omdannes til brint, der så kan bruges til at producere flybrændstof.
»Alternative flybrændstoffer vil – udover at belaste klimaet mindre – også have en gavnlig effekt på luftkvaliteten. Derfor er det positivt, at regeringsgrundlaget peger på, at fremtidens fly skal flyve på Power-to-X-brændstoffer, og at man desuden vil afsøge muligheden for, at produktionen kan være i Danmark. Københavns Lufthavn arbejder allerede efter samme mål via flere partnerskaber og hilser derfor den politiske opbakning velkommen.«