Politikere opfordrer til videoovervågning af regnbuebænk

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Politikere opfordrer til videoovervågning af regnbuebænk
Lørdag morgen kunne regnbueflaget hejses ved Rådhuset af kommunens flagmand Martin Appel. Da var bænkene ikke blevet udsat for hærværk. Foto: Tim Panduro

Gentagne tilfælde af hærværk mod den regnbuebemalede bænk ved rådhuset på Kirkevej i Store Magleby får nu flere kommunalpolitikere til at støtte tanken om videoovervågning på stedet.

Faktisk er der allerede sat gang i det praktiske forarbejde. Det fortæller borgmester Kenneth Gøtterup.

»Jeg har bedt min administration om at se på mulighederne for videoovervågning på stedet. Jeg mener ikke, at det kræver en politisk beslutning, men vi skal have afklaret, hvad reglerne er for overvågning sådan et sted,« siger borgmesteren.

Kenneth Gøtterups konservative parti gik enegang ved ikke at støtte opstillingen af bænken, da et politisk flertal besluttede sig for, at Dragør Kommune skulle være hjemsted for en bænk malet i regnbuefarver. Begrundelsen fra Det Konservative Folkepartis lokale kommunalpolitikere var, at sådan et projekt ikke er en politisk kerneopgave, og man vurderede, at der ikke var udfordringer for seksualminoriteter og kønsminoriteter – der bruger regnbueflaget som symbol – i Dragør Kommune.

Adspurgt, om partiet stadig har den holdning, svarer borgmesteren med et »både ja og nej«, inden han uddyber:

»Vi synes stadig ikke, at det er en kommunal kerneopgave, så vi ville også sige nej i dag. Men vi må konstatere, at der er en eller flere, der begår hærværk mod bænken. Langt størstedelen, der kommenterer på bænken, giver udtryk for rummelighed og forståelse. Men jeg må konstatere, at nogle vælger at ytre sig på en anden måde. Og da bænken lige var sat op, blev jeg lidt overrasket over, at den skabte så meget debat. Det havde jeg, måske lidt naivt, ikke forestillet mig. Men der er åbenbart et behov for, at vi har fokus på tolerance, og det er en kæmpe opgave, vi skal løse helt fra daginstitutionerne og opad,« siger han.

»Men uanset hvad vi synes i mit parti, er det en demokratisk beslutning, som vi bakker op om. Og direkte målrettet hærværk må ikke føre til, at vi fjerner bænken,« tilføjer Kenneth Gøtterup

Venstres opfordring

Venstres spidskandidat til kommunalvalget, Henrik L. Kjærsvold-Niclasen, har i et Facebook-opslag opfordret til videoovervågning ved bænken. Det ærgrer ham, at det er nødvendigt, understreger han.

»Som liberal er jeg meget skeptisk over for unødig overvågning. Men et demokratisk vedtaget symbol udsættes for hærværk, og det koster tid og ressourcer at udbedre det. Vi har overvågning på mange andre kommunale områder, og vi bør kunne finde en løsning, der ikke overvåger ud på vejen, men kun på bænkene,« siger Henrik L. Kjærsvold-Niclasen.

Han undrer sig over, at hærværk overhovedet er blevet noget, man skal forholde sig politisk til.

»Jeg havde helt oprigtigt troet, at vi var nået længere som samfund. Tænk, at vi i 2025 stadig skal diskutere, om der skal være plads til alle. Vi har alle sammen ting, vi er uenige i. Men jeg forstår ikke, at man kan blive så vred, at man udtrykker sig voldsomt på sociale medier og udøver hærværk.

Regnbuebænken blev vedtaget efter et socialdemokratisk forslag, og Socialdemokratiets spidskandidat til kommunalvalget, Nicolaj Bertel Riber, anser også videoovervågning som en farbar vej.

»Det vigtigste er, at vi ikke giver op og siger, at nu er bænken blevet skændet tre gange, så nu gemmer vi den væk. Det er lige meget, om den skal nymales 30 gange. Min mavefornemmelse siger også, at vi ikke skal finde et andet sted til den. Det vil være et knæfald for dem, der begår hærværket,« siger han.

Nicolaj Bertel Riber er ikke som udgangspunkt overrasket over, at der bliver begået hærværk mod bænken.

»Men jeg ser det ikke som udtryk for den generelle folkestemning. Det er ganske få personer, men når man ser på Facebook-tråde, kan man se, at der er folk, der udtrykker modstand mod lgbt generelt. Det viser, at der er behov for at få sat bænken op,« siger han.

Hans egen teori er, at der er tale om en eller to personer, der laver hærværket.

»De skal virkelig tænke over, hvad de gør. De risikerer at blive dømt som kriminelle, så de skal overveje, om det er en vej, de vil fortsætte ned af,« lyder det fra Nicolaj Bertel Riber.

Nicolaj Bertel Riber er selv homoseksuel, men forslaget til bænken kom fra hans partifælle Ole Hansen.

»Så jeg vil ikke tage credit for den. Men det er en principielt supervigtig sag, selvom det bare er en bænk. Både debatten og hærværket dokumenterer, at vi har en udfordring. En ny rapport har vist, at cirka hver femte har homofobiske holdninger, og det er nok hverken værre eller bedre i Dragør,« siger han, der også håber, at bænkens egentlig formål – at udvise tolerance over for mangfoldighed – stadig skinner igennem trods hærværket.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER