Et i forvejen kritisk høringssvar fra Dragørs politikere blev yderligere skærpet, da Økonomiudvalget i sidste uge behandlede et udkast fra Klima-, By- og Erhvervsudvalget.
Høringssvaret er blevet nødvendigt, fordi reglerne for støj fra lufthavnen ikke umiddelbart kan videreføres, når lufthavnen gennemfører sin udvidelse af kapaciteten inden for eget areal.
Derfor skal loven ændres, så man i stedet for et støjcirkulære skal lægge støjgrænserne i en bekendtgørelse fra Transportministeriet, men med de samme støjrammer, der gælder i dag.
Hos Dragør Kommune frygter man øget støj. I høringssvaret hedder det blandt andet: »Det er uacceptabelt for Dragør Kommune, at der gives mulighed for en øget støjbelastning. Dragør Kommune har i dag gener ved støj, og de nuværende bestemmelser regulerer dette. At udvide muligheden vil skabe forringelse i livskvalitet, når man bor i Dragør.«
»Det er et kritisk høringssvar, vi har afgivet. Men det er også nødvendigt, fordi udbygningsplanerne inden for lufthavnens hegn er vedtaget. Det medfører en flytning af tværbanen og et ændret flyvemønster ved ind- og udflyvning. Det er netop tværbanen, der kan give problemer, da der er stor risiko for, at det vil medføre øget støj i Dragør. Det oplevede vi denne sommer, hvor tværbanen blev anvendt i 14 dage grundet vedligeholdelse af de andre baner. Derfor har vi netop peget på, at der skal tages stilling til de standarder, der er for ind- og udflyvning, så der ved ind- og udflyvning er fokus på at mindske støjen,« hedder det fra borgmester Kenneth Gøtterup, der er formand for Økonomiudvalget i Dragør Kommune.
Partikler og valgflæsk
Mødet i Økonomiudvalget var ikke uden diskussioner om, hvor langt høringssvaret skulle gå. Sydamagerlisten foreslog en tilføjelse om, at lufthavnen »øger indsatsen mod den stigende støj- og luftforurening. For eksempel ved en intensivering af samarbejdet med Amsterdam Airport Schiphol med anvendelse af flere nye teknologier, der nedbringer både støj- og luftforureningen og samtidig øger indsatsen for at anvende miljøvenligt brændstof, for eksempel SAF som i Farnborough Airport. Endelig bør der stilles krav om, at starter på bane 12 enten forbydes eller kun anvendes under helt ekstraordinære omstændigheder.« Forslaget blev forkastet af alle undtagen forslagsstilleren selv.
Borgmesteren må – som andre medlemmer af politiske udvalg – kun udtale sig på sit eget partis vegne i listen. Det Konservative Folkepartis nejstemme til forslaget begrunder han med, at konkrete forslag om at gøre som andre lufthavne ligger uden for det kommunale arbejde.
»Det er ren sagsbehandling, Sydamagerlisten laver – og det er ikke en kommunalbestyrelsesopgave. Vi er ikke eksperter i flyplanlægning, og derfor skal vi pege på, hvad der skal ændres eller være mindre af, og så lade de flyfaglige i ministerier og styrelser udarbejde den konkrete handling,« hedder det fra borgmesteren, der sammen med Venstre og Socialdemokratiet i stedet fik vedtaget en tilføjelse, der siger: »Vi opfordrer samtidig lufthavnen til at intensivere arbejdet med tiltag, der kan nedbringe partikelforureningen.«
Den tilføjelse fik liste T til at protestere. Det fremgår af en tilføjelse, som listen fik tilført til referatet fra mødet.
»Liste T er enig i, at CPH skal arbejde for at bekæmpe partikelforurening, men da lovforslaget udelukkende omhandler hjemmel til at videreføre de særlige støjrammer, så udgør de to ændringsforslag blot en lokalpolitisk valgudmelding om, at man bekymrer sig for lufthavnens partikelforurening,« står der blandt andet i liste T’s tilføjelse.
Borgmesteren afviser, at der er tale om valgflæsk.
»Når vi opfordrer til at fremskynde processen om at formindske partikelforurening, er det, fordi støj og forurening oftest debatteres sammen. Derfor opfordrer vi til, at lufthavnen har fokus på at ændre generne både på jorden og i luften. Liste T’s bemærkning om, at det er en lokalpolitisk valgudmelding, må stå for deres eget ansvar. Jeg har noteret mig, at liste T fortsætter – som de har gjort i flere år – med blot at være sure over de resultater, vi andre skaber. Og jeg synes, at det er ærgerligt, at de bruger valgkampen på denne måde,« hedder det fra borgmesteren.