Politikere: Udviklingsplan for Enggården kan stadig lykkes

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Politikere: Udviklingsplan for Enggården kan stadig lykkes
Både Nicolaj Bertel Riber (A) og Kenneth Gøtterup (C) peger naturligt nok på dem selv som borgmesterkandidat. Men det er de bestemt ikke ene om. Foto: Freja Bundvad

Skal Enggården fortsat være et kommunalt plejehjem? Eller skal den drives af andre? Det var borgmester Kenneth Gøtterup (C) og Nicolaj Bertel Riber (A) mildest talt ikke enige om under valgkampen.

Men nu har de sammen med Venstre fundet frem til nogle formuleringer i en konstitueringsaftale, der betyder, at Enggårdens ledelse – inklusive forvaltningen – får frem til omkring sommer til at vise betydelig fremdrift i udviklingsplanen. Samtidig sætter man gang i en analyse af alternative driftsformer.

»Det glæder mig rigtig meget, at aftalen understreger, at partierne anerkender, at der er en samlet udfordring på Enggården. Dermed også en fælles erkendelse af, at der må gøres noget for at sikre fremdriften. Det var min ambition før valget og også nu, at Enggården skal have ro til at lykkes med udviklingsplanen. Det tror jeg stadig på, at vi kan lykkes med,« siger Nicolaj Bertel Riber.

Håber på ro

Men hvordan vil I sikre, at motivationen for at arbejde videre med at gennemføre udviklingsplanen holdes oppe, når de kun har et halvt år til det?

»Jeg tror, at uanset hvad vi gjorde, ville det være svært. Men det her er den bedste ramme for, hvordan man kan komme videre med udviklingsplanen. Til sommer er der gået over et år, fra vi fik rapporten. Så er man nødt til at se det i sin helhed. Det er ikke det samme som at sige, at man skal være i mål med alle punkter til sommer, men vi skal se en betydelig fremdrift. Og jeg hører jo også, at man allerede er rykket på flere af punkterne. Det, synes jeg, er godt klaret, situationen taget i betragtning,« uddyber Nicolaj Bertel Riber.

Kenneth Gøtterup mener ikke, at der er et problem i, at politikerne – samtidig med at de venter på en status på udviklingsplanen – begynder at belyse alternative driftsformer.

»Jeg kan godt forstå, man føler sig presset. Men for mig er det vigtigt, at der bor nogle ældre mennesker på Enggården, som har brug for stor sundhedsfaglighed, hygiejne og almindelig omsorg og relationsarbejde. Det skal vi sikre, at rammer og midler er til stede for. Hvis Enggården kan bevise en betydelig fremdrift, en stabil struktur og en dokumenteret forståelse af borgernes komplekse problemstillinger, er det jo godt. Men hvis vi ikke kan levere den rette kvalitet, så kan vi være nødt til at se på, hvem der skal være operatør på Enggården. Og her er jeg glad for, at vi går i gang med at forberede os, så vi er klædt på til at tage et valg,« siger Kenneth Gøtterup.

Udviklingsplanen er fundamentet

Henrik Kjærsvold-Niclasen (V) har stået lidt imellem de to poler, men er glad for den aftale, der nu er underskrevet.

»For mig i Venstre handler det om, at udviklingsplanen stadig er fundamentet. Medarbejderne skal vide, at deres indsats stadig betyder noget – og det skal danne grundlag for en beslutning. Det giver mening, at vi både skal forbedre driften her og nu, men samtidig undersøge mulighederne på længere sigt,« understreger han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER