
Dragørs eneste plejehjem Enggården kan være på vej til at blive fondsdrevet.
En alliance af De Konservative, Venstre og Socialistisk Folkeparti blev søndag enige om at sætte gang i en undersøgelse af, om plejehjemmet kan blive omdannet til en selvejende institution med driftsoverenskomst med OK-fonden, skriver de tre partier i en pressemeddelelse.
Udmeldingen kommer efter langvarige problemer på plejehjemmet. I begyndelsen af 2025 blev der lavet en udviklingsplan for Enggården, efter at en konsulentrapport havde udpeget en lang række udfordringer på stedet. Den seneste opgørelse over fremdriften på plejehjemmet kom i april, hvor den overordnede konklusion var, at den samlede status for udviklingsplanen er »igangsat og under udvikling«. Man er ikke i nærheden af det niveau, der hedder »forankret praksis og sikker drift«, som er målet.
De tre partier er blevet enige om et såkaldt forståelsespapir, hvor det blandt andet hedder at »partierne ser fremad, og ønsker at anvende kommunens ressourcer på at udvikle et plejehjem med et stærkt værdigrundlag, hvor fokus er på beboeres og pårørendes oplevelser. Hvor der er høj grad af patientsikkerhed, fokus på pleje og omsorg, der matcher den enkelte borger og inddragelse af både pårørende og civilsamfund.«
Borgmester Kenneth Gøtterup, der er leder af den konservative gruppe i kommunalbestyrelsen, står bag tanken om at få en erhvervsdrivende fond til at overtage plejehjemsdriften. Han præsenterede første gang tanken i efterårets kommunale valgkamp. I pressemeddelelsen giver han udtryk for et konservativt fokus på at sætte den ældre i centrum.
»Det betyder, at patientsikkerheden skal være korrekt, omsorg og pleje for den ældre i top, høj faglig kvalitet i indsatsen for borgere med demens og ikke mindst, at der også er tryghed for pårørende,« hedder det fra borgmesteren.