De Konservative, Venstre og SF blev søndag enige om at sætte gang i en undersøgelse af, om plejehjemmet Enggården kan blive omdannet til en selvejende institution med driftsoverenskomst med OK-Fonden. Det meldte de tre partier ud i en fælles pressemeddelelse mandag.
»Vi har vurderet, at det rigtige tidspunkt var nu, og at OK-Fonden vil kunne levere den bedste kvalitet for vores ældre borgere – og også for medarbejderne. Den seneste audit har kun understreget, at vi som forvaltning ikke har fagkompetencerne til at understøtte tilstrækkelig fremdrift i udviklingsplanen eller en stabil plejehjemsdrift og patientsikkerhed,« siger borgmester Kenneth Gøtterup (C).
Udmeldingen kommer efter langvarige problemer med driften af plejehjemmet. Det hele begyndte i januar 2025, hvor en ekstern tilsynsrapport pegede på problemer med den sundhedsfaglige kvalitet. Herefter blev en udviklingsplan sat i værk, og planen er blevet fulgt op løbende med eksterne audits. Men der er blevet ved med at være uro om plejehjemmet, og den seneste audit her i april viste, at man ikke var i nærheden af sikker drift.
Selv om der er planlagt flere audits og opfølgning på udviklingsplanen i løbet af året, har De Konservative, Venstre og SF derfor besluttet, at de ikke vil vente mere. Alle partier blev inviteret til forhandlinger, men Liste T og Socialdemokratiet er endt med at stå uden for aftalen.
»Der har været så meget uro omkring Enggården de sidste 14–16 måneder. Jeg håber på ingen måde, at det her giver anledning til mere uro og mere drama. OK-Fonden driver relativt mange plejehjem i Danmark, så jeg vil ikke male fanden på væggen. Men jeg er i tvivl om, at vi bruger tiden rigtigt i forhold til den proces, vi er i gang med,« lyder det fra Nicolaj Bertel Riber (A), der var formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget i sidste valgperiode.
Kenneth Gøtterup er ærgerlig over, at ikke alle partier bakker op om at bemyndige forvaltningen til at sætte sig til bords med OK-Fonden og forsøge at indgå en kontrakt om driftsaftale. En aftale, der skal endeligt godkendes i kommunalbestyrelsen og forventes at kunne træde i kraft inden årets udgang, så Enggården herefter er en selvejende institution.
»Vi har et godt samarbejde med Socialdemokratiet, og der har også været en respektfuld dialog om dette. Så vi har ikke en konstitueringskrise. Men jeg undrer mig over, at Nicolaj (Bertel Riber, red.) og Peter Læssøe (Liste T) vil blive ved med at vente. For de melder ikke en bagkant ud, eller hvad det er for en faglig kvalitet, de venter på. For mig er det afgørende, at vi nu får sikret en ordentlig plejekvalitet for de ældre, efter at vi har set på svingende tilsynsrapporter i flere år, og at vi simpelthen ikke har rykket os langt nok,« lyder det fra borgmesteren.