Prisen på vand stiger – igen

J
Af Jens Munch
| | 0 min læsetid
Prisen på vand stiger – igen
Prisen på vand er højere i Dragør end i Tårnby.

HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, har offentliggjort vandpriserne for 2026, og for borgerne i Dragør Kommune betyder det en stigning i prisen.

Næste år kommer en kubikmeter vand til at koste 84,48 kroner. I 2025 kostede den 73,64 kroner.

Prisstigningen er altså på 14,7 procent. Det er en højre prisstigning end den, som HOFOR præsenterede fra 2024 til 2025, hvor den var på knap otte procent.

Ifølge HOFOR skyldes stigningen både almindelig inflation samt investeringer i fremtidens drikkevand og klimasikring.

Vandet kan blive endnu dyrere

»Vand er ikke gratis, og i fremtiden kan det blive meget dyrere, hvis vi ikke passer på drikkevandet. Derfor investerer vi i disse år i at sikre rent drikkevand og i at beskytte byer og boliger mod oversvømmelser,« siger HOFOR’s direktør for Økonomi & Kunder, Mads Grønvall, i en pressemeddelelse.

HOFOR justerer én gang om året taksterne for vand og spildevand i selskabets otte ejerkommuner.

Ifølge HOFOR investerer de i nye vandværker, renovering af ældre rør og beskyttelse af grundvandet. De meddeler også, at forurening fra sprøjtegifte er en af de største trusler mod drikkevandet, og derfor arbejdes der blandt andet med opkøb af jord og begrænsning af sprøjtning i sårbare områder.

HOFOR skriver desuden i pressemeddelelsen, at de investerer i klimasikring for at håndtere de stigende regnmængder. I Dragør er der blandt andet projekter på vej i Søvang, hvor regnvandshåndtering skal mindske risikoen for oversvømmelser. Det er dog især investeringer i drikkevand, der påvirker vandprisen i Dragør i 2026, skriver HOFOR.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER