Regnbuebænk udsat for hærværk – igen

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Regnbuebænk udsat for hærværk – igen

For anden gang på under to måneder er regnbuebænken foran Dragør Rådhus blevet overmalet med sort maling. Hærværket fandt sted i løbet af weekenden, og både borgmester Kenneth Gøtterup (C) og viceborgmester Nicolaj Bertel Riber (A) reagerer nu kraftigt på episoden på deres sociale medier.

»Hvor er det usselt, at du ytrer dig på denne måde. Hvad med at deltage i den demokratiske offentlige debat, hvis du har noget på hjerte,« skriver Kenneth Gøtterup på Facebook og understreger, at opsætningen af bænken er en demokratisk beslutning truffet af kommunalbestyrelsen.

»Det er nu anden gang, der er hærværk på bænken, og det kan kun tolkes som had mod, at kommunen har en regnbuefarvet bænk stående. Respekter det og deltag i debatten i stedet for at lave hærværk,« fortsætter han.

Borgmesteren oplyser, at kommunen vil fortsætte med at genopmale bænken:

»Vi har masser af maling på lager, og vi bliver ved med at male bænken om, selvom du skulle finde på at ødelægge den igen.«

»Ufatteligt trist«

Viceborgmester Nicolaj Bertel Riber har også kommenteret på hærværket på sine sociale medier.

»Hvor er det ufatteligt trist, at man føler trang til på den måde at udtrykke sin modstand mod andres kærlighed,« skriver han på Instagram.

Han henviser til en nylig analyse fra Statens Serum Institut, som viser, at mere end hver femte dansker har homofobiske holdninger.

»Netop derfor er regnbuebænken vigtig – for samtalen er vigtig. Vi skal have et samfund som hylder mangfoldighed, lighed og ikke mindst ordentlighed.«

Han oplyser, at forvaltningen er blevet orienteret, og at hærværket – ligesom første gang – bliver politianmeldt. Han minder samtidig om, at der kan idømmes skærpet straf ved hadmotiverede forbrydelser.

Bænk med politisk historie

Den regnbuemalede bænk har stået foran Dragør Rådhus siden begyndelsen af juni. Opsætningen blev besluttet af et flertal i Klima-, By- og Erhvervsudvalget, hvor alle partier undtagen Det Konservative Folkeparti støttede forslaget. De konservative valgte at undlade at stemme efter tidligere at have stemt imod.

Udvalgsformand Helle Barth (V) udtalte dengang:

»Det er utroligt, at vi har skullet bruge så lang tid på noget, der er så oplagt. Men det glæder mig, at beslutningen er gået igennem.«

Bænken blev malet i regnbuens farver, som i over 50 år har været symbol på rettigheder for seksuelle minoriteter og kønsminoriteter. Ifølge kommunen skulle den være en markering af støtte til mangfoldighed. Udgiften blev holdt på et minimum ved at bruge en eksisterende bænk og kommunens egne materialer.

Allerede få uger efter opsætningen blev bænken overmalet første gang – og nu er det altså sket igen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER