Revyens historie foldes ud i ny udstilling: »Jeg er stadig helt høj«

F
Af Freja Bundvad
| | 4 min læsetid
Revyens historie foldes ud i ny udstilling: »Jeg er stadig helt høj«
Borgmester Kenneth Gøtterup holdt åbningstale for jubilæumsudstillingen. Foto: Helle Barth

Torsdag den 30. oktober blev udstillingen Revy Guld officielt åbnet på Dragør Lokalarkiv. Med borgmester Kenneth Gøtterup (C) som taler og deltagelse fra både frivillige fra arkivet og fra revyforeningen blev åbningen markeret med begejstring og godt humør.

Udstillingen er kurateret af arkivets leder, Helle Barth, og sætter fokus på Dragør Revyens 100-årige historie.

»Jeg er helt vildt begejstret og stadig helt høj over det, vi har nået, og det, vi har fået udstillet,« konstaterer Helle Barth.

Presset på tid og plads

Initiativet til udstillingen kom blot to uger før årets forestillinger, da revyformand Susanne Lindø Grønbech kontaktede Helle Barth:

»Vi blev enige om, at det blev, efter at revyen havde været der, så vi kunne nå at finde på noget, der var ordentligt.«

På kun en måneds tid blev opgaven løftet i fællesskab af Helle Barth og en lille gruppe frivillige. Der er blevet gravet dybt i arkivalierne og sorteret med hård hånd.

»Vores udstillingsområde er ikke stort. Vi har en glasgang, der forbinder rådhuset med lægehuset, og det er dér, vi har udstillet materialet,« fortæller arkivlederen og uddyber:

»Vi har løbet stærkt. Men vi tog udfordringen, som den nu engang var, og vi har simpelthen arbejdet så godt sammen.«

Generelt roser Helle Barth de mange frivillige, lokale kræfter, som har bakket op om projektet; både fra revyforeningen og fra arkivet.

Arkivalier, masker og kostumer

Udstillingen rummer et bredt udvalg af genstande fra revyens lange historie – fra plakater og fotografier til billetter, manuskripter og et regnskab fra 1961, der viser, at en revy dengang kunne produceres for blot 8.800 kroner.

Et særligt blikfang er sufflørmanuskripter helt tilbage fra 1928 samt tegninger af kostumer udført af Knud Hjeltsen, som matcher flere af de udstillede fotografier.

Også nogle af Dragør Revyens mest ikoniske rekvisitter er med – herunder de ikoniske gåsekostumer, som er udstillet på giner, og to traditionelle teatermasker.

»De skraldgriner begge to, så det er ikke ‘ej blot til lyst’, der er budskabet. Men de viser det, en revy står for – de gode grin,« siger Helle Barth.

Åben for alle – også uden for åbningstid

Revy Guld kan ses på Historisk Arkiv på Stationsvej 5 hver tirsdag og torsdag fra klokken 10 til 14 frem til den 18. december. Arkivlederen understreger dog, at man også kan henvende sig, hvis tiderne ikke passer:

»Så må man byde ind, og så må vi se, hvad vi så kan gøre. Det er jo ikke meningen, at det skal være en hemmelig udstilling.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER