Måske kender du det. Man henter en bog på biblioteket, som man gerne vil læse eller skal bruge til en opgave. Men man kommer ikke lige i gang. Og så låner man den igen – og en gang til – og så lige en gang mere.
Hidtil har man kunne trykke genlån seks gange, så bogen har kunne forblive hjemme på matriklen i et halvt år, efter at den første lånedato udløb. Men fremover vil den slags slendrian ikke blive accepteret. En ændring af bibliotekets regulativer betyder, at man fremover kun må genlåne en bog to gange, før den skal afleveres.
Trine Søe, der er formand for Erhvervs-, Turisme-, Kultur- og Fritidsudvalget, bifalder ændringen.
»Det er et bibliotek – ikke et sted, man henter bøger for at eje dem i længere tid. Materialerne skal også være tilgængelige for andre lånere,« siger hun.