Flere modeller havde været i spil, inden kommunalbestyrelsen torsdag den 26. juni som tredje og sidste led i den politiske behandling behandlede forslaget om tilskud til robotstøvsugere til de af Dragørs ældre, der kan visiteres til dem.
Forvaltningen havde inden behandlingen i Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget – som er den første politiske behandling – lagt op til, at politikerne skulle vælge mellem tre modeller: at yde et tilskud til borgerens køb af robotstøvsuger på eksempelvis 1.500 kroner, at kommunen leaser robotstøvsugere og stiller dem til rådighed for borgerne, eller at borgerne fortsat selv skal købe robotstøvsugere uden kommunal støtte.
Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti stillede i udvalget deres eget forslag, som de på grund af fordelingen af medlemmer i udvalget på forhånd havde flertal for og således også fik vedtaget: Der skal ydes tilskud til alle borgere, som visiteres til en robotstøvsuger, på 50 procent af prisen – dog maksimalt 2.500 kroner. Det forslag gik igennem Økonomiudvalget, der har til rolle blandt andet at godkende eller afvise beslutninger, som har økonomiske konsekvenser for kommunen. Og det var også det, et flertal i kommunalbestyrelsen efterfølgende godkendte.
Det bliver ikke kommunen, der skal købe robotstøvsugeren – det skal borgerne selv. Men det politiske flertal har besluttet, at tilskuddet til robotstøvsugeren skal følges op af, at forvaltningen til efteråret laver en revideret plan for implementering af robotstøvsugere.
På sigt: Lån en robot af kommunen
Den revidere plan skal blandt andet have fokus på, hvordan man kan uddanne medarbejdere til robotstøvsugere, og hvordan de ældre kan oplæres og støttes i brugen af robotstøvsugere.
»Vi skal sikre, at vi kommer ud til borgerne og medarbejderne med god og ordentlig information om, hvad det er, der skal ske, når man bliver visiteret til en robotstøvsuger. Vi skal tænke kommunikationen forfra og huske, at det ikke er alle borgere, der bliver visiteret til robotstøvsugere – og nogle bliver visiteret, men får så hjælp til at bruge den og tømme den. Det er ikke sådan, at man bare får stukket en robotstøvsuger under armen, og så kan man passe sig selv,« siger Nicolaj Bertel Riber, der er socialdemokratisk medlem af kommunalbestyrelsen og formand for Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget.
På sigt håber udvalgsformanden i øvrigt, at Dragør Kommune gennem Fælles Hjælpemiddeldepot kan udlåne og servicere robotstøvsugere, så borgerne ikke selv skal bøvle med indkøbet, og så man er sikret, at alle får et ensartet produkt og service.
»Det kunne vi bare ikke gøre her og nu, for det kræver en dialog med hjælpemiddeldepotet, og at de og de andre ejerkommuner er enige om en model. Det sætter vi i gang med det samme. Men nu sikrer vi først tilskud til robotstøvsugere og mere uddannelse og information omkring det, og så håber vi på en langsigtet løsning med udlån og service senere,« siger Nicolaj Bertel Riber.
Liste T var imod
Liste T stemte imod forslaget fra Socialdemokratiets, Det Konservative Folkeparti og Venstre igennem alle tre politiske behandlinger.
»Det er fundamentalt for liste T, at indførelse af velfærdsteknologi skal ske i et tæt samarbejde med visiterede borgere og pårørende. Når indledningen af ACV’s forslag netop starter med sætningen: ‘At den nuværende praksis med visitation til robotstøvsuger fortsætter,’ så er vi allerede på vej den forkerte vej. Hidtidig praksis er, at de fleste borgere ikke har reel medbestemmelse om, hvorvidt de ønsker en robotstøvsuger. Det er vigtigt for liste T, at beslutningen foregår på en måde, hvor borger og pårørende sammen med de vigtigste medarbejdere i hjemmeplejen sammen beslutter, om det er en god idé at indføre en robotstøvsuger. Det må ikke udelukkende være en skrivebordsbeslutning i kommunen,« lyder det fra Peter Læssøe fra liste T.
Den nye beslutning ligger ellers godt i tråd med et høringssvar fra ældrerådet, der har kommenteret på, hvordan brugen af robotstøvsugere vil fungere bedst. Ældrerådet pointerer dog også, at det er altafgørende, at visitationen »tager højde for såvel hjemmets indretning som borgerens evne til at betjene støvsugeren«.
Sådan lyder lovgivningen
– Den nye ældrelov er trådt i kraft den 1. juli 2025 og slår fast, at kommunalbestyrelsen kan udlåne robotstøvsugere eller yde økonomisk støtte til køb heraf til personer, som modtager hjemmehjælp.
– Ældreloven siger ikke noget om, hvordan det økonomiske tilskud kan eller skal tildeles.
– Ældreloven omfatter i udgangspunktet kun borgere på 67 år og derover, men er man under 67 og har et nedsat funktionsniveau og behov ligesom ældre over 67, kan man også blive omfattet af ældreloven.
– Det vil sige, at kommuner i praksis kan tildele robotstøvsugere som hjælpemiddel efter ældreloven til borgere uanset alder, når »behovet og vurderingen tilsiger det«. Og det er sådan en model, Dragør Kommune har valgt at tilbyde.
Så mange får hjælp til støvsugning
I dag (tal pr. 30.6.2025) modtager 425 borgere i Dragør hjælp til rengøring – heraf får 298 hjælp til støvsugning.
Man forventer, at der hver måned er syv nye borgere, som visiteres til rengøring. Et tilskud på 2.500 kroner per borger vil give en udgift på 210.000 kroner.
Hvis alle 298 borgere, der får hjælp til støvsugning i dag, skulle have en robotstøvsuger, ville det give en udgift på 745.000 kroner (hvis tilskuddet er på de maksimalt 2.500 kroner).