Påsken er vel overstået, og det var dejligt at se masser af gæster i Dragør og de mange aktiviteter på havnen og i byen.
Det politiske forår er også i fuld gang, og mange sager skal behandles inden sommeren.
I dette nyhedsbrev kan du læse lidt om, hvad der rører sig i Dragør, og lidt om de kommende sager.
Årsdag for befrielsen
Det er 80-året for Danmarks befrielse. For tredje år i træk har vi markeret dagen med aktiviteter for både børn og voksne. En familieskattejagt om besættelsestiden set med børneøjne, en særudstilling på museet, åbent hus på museumskutteren Elisabeth, fællessang på havnen og en meget stemningsfuld aftenandagt i Dragør Kirke.
Vi markerer dagen i Dragør for at mindes fortiden, huske på nutidens udfordringer og vise sammenholdet i Dragør. For samhørighed og sammenhold skal vi værne om i disse for verden usikre tider.
Og jeg er så taknemmelig for, at Dragør Kirke ved Jens Bach Pedersen, vores musikskole ved Jens Jacob Rosengren Honoré og Museum Amager ved Søren Mentz og Christian Aagaard for tredje år er gået med i dette samarbejde med Dragør Kommune. Tak for jeres indsats. Og tak for opbakningen til denne vigtige dag til alle jer, der deltog i arrangementerne.
Turisme
En ny turismestrategi blev vedtaget sidste år, og vi er i fuld gang med at udmønte den med en bred markedsføring af Dragør.
Jeg er sikker på, at den nye strategi vil føre til en bedre organisering af vores turismeindsats, og at vi i højere grad får købedygtige turister til Dragør.
Men vi er ikke færdige, og strategien skal løbende tilpasses og udvikles.
Et af initiativerne er også at sikre bedre parkering i Dragør og skilte bedre med det formål at lede turisterne hen til de store ledige pladser – blandt andet på havnen.
Jeg håber, at vi i næste valgperiode kan finde fælles fodslag og midler til at skabe elektronisk skiltning i Dragør i forhold til, hvor de ledige parkeringspladser er.
Kystsikring
Vi er godt i gang med etableringen af diget ved Søvang og Sydvestpynten. Og som tidligere meldt ud afventer vi resultatet af den statslige forundersøgelse, før vi træffer de videre beslutninger.
Rapporten har ladet vente på sig og har været forsinket i flere omgange. I skrivende stund er planen, at rapporten udkommer onsdag den 7. maj.
Når vi har rapporten, er vi også klar til at træffe de nødvendige beslutninger, og vi vil sørge for et højt informationsniveau til borgerne.
Borgersamlingen
Siden seneste nyhedsbrev er borgersamlingen også trådt sammen.
Borgersamlingen er en gruppe af 36 udvalgte borgere, der skal rådgive kommunalbestyrelsen om prioriteringen af fremtidens velfærd.
Borgersamlingen inviterer alle til et åbent dialogmøde for at få endnu flere input med i debatten.
På borgermødet vil der blive fortalt om borgersamlingens opgave og dialogen. I mindre grupper vil man få mulighed for at byde ind med idéer og løsningsforslag.
Så sæt kryds i kalenderen. Det åbne mødes afholdes tirsdag den 13. maj klokken 18–19.30 på Wiedergården. Læs mere på kommunens hjemmeside.
Studievalg
I disse uger modtager en lang række unge i Dragør information om, hvorvidt de får opfyldt deres ønske til de forskellige uddannelser som gymnasie, handelsgymnasiet og erhvervsuddannelser. De seneste år har der været store udfordringer med, at mange unge i Dragør ikke får deres ønsker opfyldt.
Vi har som kommune indbragt denne problemstilling for Folketingets ombudsmand. Han har efterfølgende bedt ministeriet om at forholde sig til problemet. Og selvom det er to måneder siden, har vi stadig intet hørt. Jeg har derfor rykket ministeriet, og samtidig har jeg også bedt om at få indsigt i fordelingen af Dragørs unge for 2025.
Derfor skal der lyde en opfordring til jer unge: Hvis I får afslag på jeres første prioritetsønske, må I meget gerne sende mig en e-mail på kennethg@dragoer.dk, da jeg gerne vil i kontakt med flere af jer til min opfølgning af sagen. Vi skal arbejde for at få forbedret vilkårene – og selvom det er en svær kamp, giver vi ikke op.
Revision af fingerplanen
I de kommende måneder skal fingerplanen revideres, og kommunerne er indbudt til dialog om dette.
Fingerplanen fastlægger de overordnede rammer for den fysiske planlægning i hovedstadsområdet. De 34 hovedstadskommuner skal i deres kommune- og lokalplanlægning følge fingerplanens bestemmelser, principper og arealudpegninger. Fingerplanen har således været styrende for den overordnet planlægning af de fysiske rammer for kommunerne.
Fra mit perspektiv er der ingen tvivl om, at fingerplanen har lagt begrænsninger for udviklingsmulighederne i Dragør Kommune – blandt andet vores muligheder for at udvikle på arealerne ved Hollænderhallen til gavn for foreningerne. Derfor vil vi i den kommende tid forberede os godt på denne debat for at forsøge at skabe bedre vilkår for Dragør.
Museets særudstilling
Tirsdag den 6. maj havde jeg fornøjelsen af at holde åbningstalen til Museum Amagers særudstilling om kunstmaleren Julius Exner.
Jeg kan varmt anbefale at besøge denne udstilling. Fra midten af 1800-tallet skildrede Julius Exner de hyggelige episoder, som udspillede sig i Store Maglebys stuer, og dermed gjorde amagerbønderne berømte.
200-året for Exner fødsel fejres med en særudstilling, hvor man blandt andet kan se et af Exners hovedværker »Bruden pyntes«. Så brug et par timer på museet, og se denne fantastiske udstilling.
Flere lokalplaner igangsættes
I den kommende tid igangsættes revisionen af to store lokalplaner.
Det er lokalplanen for Søvang, hvor det blandt andet tydeliggøres, at grundstørrelser fremover skal være på mindst 700 kvadratmeter. Det betyder, at der stoppes for udstykning af mindre grunde og klyngebyggeri. I Store Magleby bliver lokalplanen opdateret med et fokus på at fastholde bevaringen og Store Maglebys historie. Endelig påbegyndes revisionen af lokalplan 25 for Dragørs gamle bydel.
Det er store og omfattende lokalplaner, der skal revideres.
Jeg er glad for, at vi har fået sat skub i lokalplanernes revision. Det har været et ønske i mange år, og jeg ser frem til det fortsatte gode samarbejde med grundejerforeningerne og beboerforeningerne om revisionerne.
Med venlig hilsen
Kenneth Gøtterup
Borgmester