Dinner-event på Strandhotellet, intimkoncert med Ida Corr, standup med Uffe Holm, fodbold-EM på storskærm, livemusik på Neels Torv.
Der sker altid noget, når Simon Bonnerup Kristensen er i nærheden.
Det mærker jeg også denne dag, da jeg møder ham på Neels Torv til en kop kaffe. Hver andet menneske stopper og hilser, spørger, hvad der er sket med benet, som er bundet ind i en skinne.
»Akillessenen. Old boys-fodbold,« fortæller han grinende.
Det er svært ikke at blive smittet af hans energi – og hans begejstring for Dragør, hvor han er født og opvokset.
»Jeg har altid haft et ømt punkt for Dragør; den her perle, som er omringet af vand og natur, den charmerende gamle by. Og jeg har altid tænkt, at vi skal kunne mere herude, vi må kunne mere på kultursiden. Det har været min motivation for at bidrage til en mere levende by,« fortæller han.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Ren con amore
Tilbage i vinteren 2023 gik det op for Simon Bonnerup Kristensen, at Danmark skulle spille EM-slutrunde den kommende sommer. Og det ville han – og dermed sikkert også andre i Dragør – jo gerne se. Sammen.
»Jeg tænkte, at vi havde nogle spændende kampe, der lå på nogle spændende dage,« fortæller han. Og så gik han ellers i gang med arbejdet. Der skulle søges tilladelser: fra kommunen, fra politiet og fra TV 2, der havde rettighederne.
Og så var der en masse praktiske spørgsmål: »Hvor stor skal skærmen være? Hvem kan vi leje den af? Hvem kan levere øl? Hvor meget skal vi have?« siger Simon Bonnerup Kristensen.
Heldigvis havde han en vis erfaring med netop det.
»Det ligger meget op ad det, jeg har lavet professionelt de sidste mange år. Det falder naturligt med planlægning, koordinering, den proces,« forklarer han.
Den lokale ildsjæl er uddannet i sportsmanagement. Og de seneste syv til otte år har han arbejdet med sponsorater og events – særligt omkring sportsklubber. Det sidste års tid har han dog været ude på sidelinjen på grund af alvorlig sygdom, men nu er han langsomt på vej tilbage. Skaden i akillessenen har dog sat ham et par skridt tilbage.
Men lokale kulturarrangementer har der hele tiden været plads til. »Det er et con amore-projekt, en slags hobby for mig,« siger han.
Strategi efterlyses
Simon Bonnerup Kristensen har et stort netværk. Det mærker jeg også denne dag, hvor vi sidder på Neels Torv. Og det er en fordel for ham, når han gerne vil skabe liv i byen, forklarer han:
»Jeg startet ikke helt fra scratch, fordi jeg har et netværk herude og ofte også en god ide om, hvem jeg kan gå til med et givent arrangement.«
Til Dragør Kulturnat i 2023 sikrede han, at der var musik på Neels Torv. Det var en stor succes, som han ønskede at gentage i år til september.
Men kommunen ville ikke give tilladelse. Der er for mange mennesker, som bor tæt på torvet, og de kunne blive generet. Det forstår han også godt, så nu prøver han at finde et andet sted til musikken. Måske ved havnen.
Generelt har han oplevet mødet med de offentlige instanser som positivt og gnidningsfrit
»Jeg har mødt enorm stor velvilje fra politikerne og dem, jeg har snakket med i administrationen. De har været tilgængelige og til at komme i kontakt med,« siger han.
Alligevel har han et ønske, særligt til politikerne i kommunen.
»Jeg kunne godt savne en mere tydelig ramme for, hvad man vil med kulturtilbuddet herude. Nu er man i gang med en erhvervsstrategi, og det er jo superfedt, at der kommer en strategi for, hvad det er for en vej, vi vil som kommune. Det savner jeg lidt på kulturområdet,« lyder det.
Og Simon Bonnerup Kristensen har også en idé om, hvilken retning sådan en strategi kan pege i:
»Vi skal ikke konkurrere med det store kulturtilbud i for eksempel København. Vi skal finde vores egen vej herude, som også er forankret lokalt«.
I mellemtiden stiller han gerne op og deler ud af sine erfaringer med at lave kulturarrangementer i Dragør. Man skal bare række ud.
»Jeg vil elske at hjælpe andre unge mennesker, som har gode idéer, og som også gerne vil det lokale,« afrunder han.
Simon Bonnerup Kristensens næste lokale arrangement er fredag den 5. september i år, hvor der bliver storskærmsarrangement på havnen i forbindelse med VM-kvalifikationskampen mellem Danmark og Skotland.