Skoletrætte elever kan komme i juniormesterlære

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Skoletrætte elever kan komme i juniormesterlære
Juniormesterlære er en ny ordning for elever i 8. og 9. klasse, som er skoletrætte og har lyst til at komme i praktik på en virksomhed eller have forløb på en erhvervsskole. Foto: SkillsDenmark

Hvis man går i 8. eller 9. klasse, bøvler med det faglige og er kørt helt sur i folkeskolen, får man fra august en ny mulighed: at komme i juniormesterlære. Det er en ny ordning, som blev vedtaget i Folketinget sidste efterår.

Et juniormesterlæreforløb kan skrues sammen på forskellige måder, men idéen er, at man for eksempel en eller to dage om ugen er et andet sted end i sin normale folkeskoleklasse. Det kan være, at man er i praktik i en virksomhed, eller at man følger nogle forløb eller timer på en erhvervsuddannelse, FGU-institution eller kommunal ungdomsskole.

Resten af ugens dage følger man den almindelige undervisning i folkeskolen, selvom man er i juniormesterlære. Man kan dog have færre fag – man skal blot altid have dansk og matematik.

I Dragør er det Center for Børn, Skole og Familie, der sammen med skolelederne har arbejdet med, hvordan ordningen kan se ud.

»Skolelederne har i den forbindelse vurderet, at målgruppen i Dragør ikke er særlig stor. Kommunen har i forvejen et forpligtende samarbejde med Tårnby Kommune omkring UU-vejledningen, som har kontakt til elever og forældre om uddannelsesvalg – og i særlig grad unge, hvor der kan være udfordringer,« forklarer direktør Lasse Falck Steenland, som frem til den 1. juni også har været fungerende chef for Center for Børn, Skole og Familie.

Derfor er det UU-vejledningen i Tårnby, der har holdt informationsmøde om juniormesterlære i UngTårnby, som forældre fra Dragør også har været inviteret til.

I Tårnby Kommune er der allerede oprettet en erhvervsklasse, som overgår til at være en klasse for elever i juniormesterordningen. Her kan Dragør også fremover tilkøbe sig pladser, hvis kommunen har elever, der gerne vil gå i juniormesterlæreordningen.

»Vores skoler har været i dialog med potentielle elever og forældre om ordningen, men de har takket nej til ordningen for næste skoleår. Så status per 21. maj 2025 er, at der ikke er elever fra Dragør tilmeldt ordningen i kommende skoleår. I princippet kan det ændre sig helt frem til skolestart i august, men på nuværende tidspunkt er der ingen tegn på, at det vil ske,« siger Lasse Falck Steenland.

Læs mere om juniormesterlære på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.

SMVdanmark: Kommunerne skal tage ansvar

SMVdanmark har søgt aktindsigt i brugen af den nye juniormesterlæreordning hos landets kommuner. Resultatet viser store geografiske forskelle. I nogle kommuner deltager over ti procent af eleverne, mens andre ikke har én eneste tilmeldt. Det gælder for eksempel Dragør, som artiklen her også belyser.

SMVdanmark opfordrer til, at alle kommuner kommer i gang med at bruge ordningen, som kan gøre en stor forskel for unge.

»Det er kommunernes ansvar at sikre, at elever og forældre kender tilbuddet, og at skolerne tager det alvorligt. Det ser desværre ud som, at det ansvar flere steder ikke bliver løftet,« lyder det fra chefkonsulent Lasse Kjær fra SMVdanmark i en pressemeddelelse.

SMV: Juniormesterlære kan være et vendepunkt
 
Han mener, at når der i nogle kommuner – som i Rebild – allerede er tilmeldt 77 elever, kan det ikke passe, at der er flere kommuner, hvor der ikke er en eneste elev, som har brug for den nye juniormesterlæreordning.

»Vi ved, at hver tiende elev i 9. klasse dumper i dansk eller matematik. Det understreger behovet for en anderledes tilgang til læring. Forestil dig en elev, der har siddet stille i klasseværelset i otte år, og som endelig får lov til at arbejde praktisk, skabe noget med hænderne og mærke sin egen kunnen. Det kan være det vendepunkt, der gør, at eleven får lyst til at tage en erhvervsuddannelse og får øje på en ny fremtid,« siger Lasse Kjær.

Dragør følger udviklingen
 
Direktør i Dragør Kommune, Lasse Falck Steenland, som frem til den 1. juni også har været fungerende chef for Center for Børn, Skole og Familie, regner ikke med, at SMV Danmarks kritik er møntet på kommuner som Dragør, blandt andet fordi dumpeprocenten i dansk og matematik i Dragør ligger langt under landsgennemsnittet – på 5,7 procent.
 
»Når det er sagt, er kommende skoleår første gang, at juniormesterlæreordningen afprøves i praksis rundt om i landet. Og selvom Undervisningsministeriets vejledning kom meget sent, har vi fokuseret på at kunne tilbyde ordningen på en fagligt forsvarlig måde fra dag et. Derfor har vi også valgt at samarbejde med Tårnby Kommune om ordningen, fordi antallet af elever, som kunne være i målgruppen i Dragør, er lav. Vi følger naturligvis udviklingen og overvejer både måden, vi tilbyder og informerer om juniormesterlæreordningen,« siger han. 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER