Diget ved Dragør Nordstrand blev anlagt for 33 år siden, og diget har jo heldigvis sørget for vores kystbeskyttelse på Nordstranden lige siden. Det blev betalt af de grundejere, der lå nærmest kysten, og betalingen afhang af grundens størrelse og kote (højde over vandet). For nogle var det ganske store beløb, som det daværende amt tvangsudskrev dengang.
Der blev oprettet et Kystbeskyttelseslag med en bestyrelse på fem medlemmer, der uden vederlag har sørget for digets stand både med vedligeholdelse og reparationer. Det har vi så gjort i alle årene, og dialogen med Dragør Kommune har været god. Kommunen har hele tiden villet behandle sine borgere ens, og selv om den private bestyrelse har sørget for meget, er vi meget tilfredse med samarbejdet gennem de mange år. Stor ros til Dragør Kommune.
Men nu er tiden kommet til forandringer. Vandstanden i havet stiger, og der er behov for en fremtidig kystbeskyttelse af Dragør. Heldigvis har vi en god og fornuftig kommunalbestyrelse, der har besluttet, at vi skal gå videre med vores eget digeprojekt i Dragør. Det betyder sandsynligvis, at vi tager udgangspunkt i sikring mod en 100 års hændelse. Der skal nu udarbejdes dispositionsforslag for vores strækning sammen med Dragør Havn og Sydstranden. Arbejdet vil tage et år, og så skal vi beslutte den endelige kystbeskyttelse. For Nordstranden skal det besluttes, om vi skal have en landbaseret løsning eller en ydre løsning, der ligger 300–400 meter fra land.
Derfor har vi i Dragør Nordstrands Kystbeskyttelseslag besluttet vederlagsfrit at overdrage vores ejendom Nordstrandsdiget til Dragør Kommune. Og kommunen har accepteret, så nu mangler der bare tinglysningen og aflysning af den tinglyste klausul på de berørte ejendomme. Så bliver det spændende, hvordan kystsikringen af hele Dragør Kommune bliver. Det er en stor og krævende opgave, men nu kan alle borgere i kommunen blive behandlet ens, og der kommer borgermøder i planlægningstiden.
Når overdragelsen er helt gennemført, nedlægges Dragør Nordstrands Kystbeskyttelseslag. Men vi vil selvfølgelig gerne støtte kommunen i det videre arbejde, hvor der er ganske mange muligheder. Og derfor har de private grundejere oprettet Nordstrandsforeningen, som alle kan blive medlem af, og som vil være til rådighed om kystbeskyttelsen på Nordstranden og i Dragør. Der vil snart komme mere nyt om denne nye forening.
Med venlig hilsen
Niels Anthonisen
Helle Barth
Søren Hvalsø
Flemming Enoch
John Strømberg Theisen