Socialdemokratiet, der sammen med Venstre er konstitueringspartier bag Dragørs konservative borgmester Kenneth Gøtterup, er ikke med i aftalen om at undersøge muligheden for at overlade driften af Enggården til nonprofitforetagendet OK-Fonden.
Dermed fastholder partiet den holdning, som det præsenterede under valgkampen, hvor Kenneth Gøtterup for første gang præsenterede tanken om at overlade driften af det kriseramte plejehjem til andre aktører.
»Vi meldte klart ud, hvad vi mente i forhold til organiseringen af vores eneste plejehjem. Vi indgik en konstitueringsaftale, som vi er glade for, og hvor et af punkterne var en afsøgning af mulighederne for at samarbejde med OK-Fonden. Fonden har lavet et godt materiale, men det har ikke ændret vores opfattelse. Men vi kan se, at parterne i aftalen skriver, at Enggården skal være et godt sted at bo og arbejde, og det er vi selvfølgelige enige i. Vore midler er bare forskellige, siger Nicolaj Bertel Riber, der i dag er formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget, men indtil årsskiftet var formand for ældre- og sundhedsområdet, som Enggården sorterer under.
»Jeg mener fortsat, at kommunen kunne komme et sted hen, hvor vi selvfølgelig kan drive plejehjemmet selv. Man kunne for eksempel lægge hjemmeplejen og Enggården sammen forvaltningsmæssigt,« siger han og udtrykker bekymring for, om den ny virak om plejehjemmet kan give udfordringer.
»Der har været så meget uro omkring Enggården de sidste 14–16 måneder. Jeg håber på ingen måde, at det her giver anledning til mere uro og mere drama,« siger han og tilføjer:
»Det er i hvert fald ikke noget, vi vil bidrage til. Vi tror ikke, at det er den rigtige løsning, men det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning. OK-Fonden driver relativt mange plejehjem i Danmark, så jeg vil ikke male fanden på væggen. Men jeg er i tvivl om, at vi bruger tiden rigtigt i forhold til den proces, vi er i gang med.«