Socialdemokratiet klar til kommunalvalg

T
Af Thomas Mose
| | 0 min læsetid
Socialdemokratiet klar til kommunalvalg
Fra venstre er det Ole H. Hansen, Peter Bjørn, Peter Hummelgaard og Nicolaj Bertel Riber. Foto: Susanne Feldstein.

Mandag den 24. marts samledes Socialdemokratiet i Dragør til generalforsamling i Hollænderhallen. Her blev der både set tilbage på det forgangne år og kigget frem mod kommunalvalget i november.

Mødet bød på debat, beslutninger og politiske oplæg fra både lokale og landsdækkende profiler.

Formand Peter Bjørn åbnede generalforsamlingen med en status på bestyrelsens arbejde og rettede en særlig tak til kommunalbestyrelsesgruppen, der består af Nicolaj Bertel Riber og Ole H. Hansen, for deres politiske indsats det seneste år.

Herefter blev generalforsamlingen formelt skudt i gang med flere punkter på dagsordenen, herunder forslag, valg og vedtægtsændringer.

Nyt valgprogram vedtaget

Et centralt punkt på aftenen var vedtagelsen af Socialdemokratiets nye valgprogram for kommunalvalget i november.

Programmet har fået navnet »Sammen om Dragør« og skal danne rammen om partiets politiske kampagne frem mod valgdagen den 18. november.

Samtidig vedtog forsamlingen de opstillingsregler, der skal gælde for partiets kandidater ved kommunalvalget.

Borgmesterkandidat Nicolaj Bertel Riber blev allerede i 2024 valgt af medlemmerne som spidskandidat og vil dermed stå i spidsen for valgkampen.

Nye vedtægter og bestyrelsesvalg

Ud over de politiske dokumenter blev der også kigget på partiets struktur. Et forslag til nye vedtægter blev godkendt af den fremmødte forsamling.

Der var også valg til bestyrelsen, og den nye sammensætning blev som følger:

Peter Bjørn fortsætter som formand, mens Annette Nilsson blev valgt som næstformand. Kaj V. Holm fortsætter som kasserer. Liss Porsborg og Poul Breyen blev valgt som bestyrelsesmedlemmer.

Derudover blev Knud Rosing og Pia Sandholt valgt som suppleanter.

Politiske indlæg

Generalforsamlingen bød også på indlæg udefra. Justitsminister Peter Hummelgaard deltog og gav en bred politisk redegørelse. Han kom blandt andet ind på både udenrigspolitiske og indenrigspolitiske emner og satte dermed en landsdækkende ramme om den lokale begivenhed.

Derudover orienterede regionsmedlem Brian Høier om arbejdet i Region Hovedstaden. Han nævnte blandt andet det forestående arbejde med at sammenlægge regionerne til en ny Region Øst.

Han kunne også fortælle, at ventelisterne i sundhedsvæsenet nu er tilbage på samme niveau som før corona.

Lokale sager i fokus

Endelig gav gruppeformand Nicolaj Bertel Riber en status på lokale politiske sager. Han kom blandt andet ind på den aktuelle rapport om forholdene på Enggården, arbejdet med kystsikring og planerne for at udbrede fjernvarme i kommunen.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER